zaterdag 29 maart 2008

Rotonde


UITHOORN - Regelmatig ontvang ik vragen en opmerkingen met betrekking tot rotondes. Zo ook over de spiksplinternieuwe rotonde in de provinciale weg N201, tussen Uithoorn en Aalsmeer. De meest opvallende onder de reacties was toch wel: 'Hoe is het mogelijk dat op deze rotonde, die binnen de bebouwde kom ligt, fietsverkeer geen voorrang heeft'. Ouders uit Uithoorn en Aalsmeer maken zich ongerust omdat hun kinderen dagelijks met de fiets heen en weer naar school rijden. Andere lezers vragen zich af hoe ze zich moeten gedragen of willen iets weten over de aankleding van het middengedeelte. Bij alle vragen kon ik mij iets voorstellen. Tenslotte zijn rotondes in Nederland een nog steeds opkomend fenomeen. Ik zal proberen u deze week bij te praten. Rotondes hebben één groot voordeel. Er is uitsluitend rechts afslaand verkeer. Met andere woorden, er is geen kruisend gemotoriseerd verkeer. Dit komt de veiligheid absoluut ten goede. Een vermindering van 75 procent slachtoffers in vergelijking met normale kruisingen is het gevolg. Daar kan niemand omheen. De manier waarop van u verwacht wordt hoe u zich moet gedragen, is ook vrij simpel. U mag een rotonde zien als een rechte, doorgaande weg. Wanneer u een rotonde oprijdt, hoeft u daarom geen richting aan te geven. U geeft alleen richting aan bij het verlaten van de rotonde. Tenslotte het ronde middengedeelte. Een lezeres gaf aan dat het zicht op haar tegenliggers vaak wordt weggenomen door een verhoging of de aanplant van hoge bomen en struiken. Hierdoor moest zij voorzichtig de rotonde oprijden omdat ze niet kon zien wat er uit tegenovergestelde richting aan kwam rijden. En dat is nu precies de bedoeling geweest. Op rotondes moet de snelheid eruit. Maar nu het meest lastige punt, de voorrangsregeling. Hiervoor moest ik zelf ook weer even in de boeken. In 1998 is er een publicatie geweest (van het CROW, voor de kenners). Hierin werd aanbevolen ( niet verplicht gesteld dus) om fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom met vrijliggende fietspaden voorrang te verlenen. Niet alleen de veiligheid, maar ook het gebruik van de fiets, de doorstroming en een eenduidige vormgeving hadden tot dit besluit geleid. Deze aanbeveling werd overgenomen door bijna iedere organisatie die zich bezighield met verkeersveiligheid. Vervolgens brachten zij deze informatie naar buiten, naar hun leden en lezers. Zodoende weet u als verkeersdeelnemer waarschijnlijk niet beter dan dat er twee soorten rotondes zijn. De eerste soort ligt binnen de bebouwde kom en daar hebben fietsers voorrang. De tweede ligt buiten de bebouwde kom en hier hebben de fietsers dit niet. De laatste 10 jaar heeft Nederland veel ervaring opgedaan wanneer het gaat over de veiligheid op rotondes. Op basis van deze ervaringen en onderzoeken (uitgevoerd door het SWOV, voor de kenners) is besloten om geen verschil meer te maken met betrekking tot de voorrang. De fietsers worden hierdoor langzamerhand overal uit de voorrangsregeling gehaald. De hoop voor de briefschrijvers dat de rotonde in de N201 in een later stadium aangepast zal worden, wordt zeer waarschijnlijk niet gehonoreerd. Desondanks blijft in deze gevallen een rotonde velen malen veiliger voor fietsers dan een normale kruising. Iedere weggebruiker weet straks exact wie er voorrang heeft, ongeacht de locatie. Doordat wij onze kinderen nu de eenduidige regels kunnen leren, hoeft straks niemand meer te twijfelen. Misschien een mooie taak voor de scholen om daar eens een uurtje aan te besteden. Rij voorzichtig, zeker op rotondes. De voorrangsregeling kan (en mag) nog steeds verschillen.

Geen opmerkingen: