maandag 30 juli 2012

Wie mag eerst?


Vinkeveen


U heeft het vast wel eens meegemaakt. Kom je, samen met een andere auto, precies op hetzelfde moment aan bij een kruising. “Wie mag eerst?” is dan de vraag die u in een fractie van een seconde moet beantwoorden. Bij de juiste bebording en tekens op het wegdek is zo’n beslissing te nemen. Maar wat doet u wanneer de wegbeheerder er een zooitje van heeft gemaakt? Dan zou het zo maar kunnen dat u ten onrechte denkt als eerste te mogen oprijden. Of misschien zelfs juist als laatste. 


Nu bent u vast benieuwd waar ik een dergelijke verwarrende situatie aangetroffen heb! Kruising Baambrugse Zuwe met de Herenweg in Vinkeveen. Een kruispunt waar toch al eens incidenten hebben plaatsgevonden. Kennelijk geen wegbeheerder die even de moeite heeft genomen om de situatie ter plaatse nader te gaan bekijken en/of aan te laten passen. Jammer, ten slotte mogen wij als weggebruikers er van uitgaan dat de bebording binnen onze gemeente correct is. 


Wanneer u als bestuurder vanaf de Baambrugse Zuwe de Herenweg op wilt rijden krijg je eerst te maken met bord B6 ( witte driehoek / rode rand / punt naar beneden). Je mag er dus als goedwillende bestuurder van uitgaan dat u het verkeer op de Herenweg voorrang moet geven. Nu bent u de automobilist die over de Herenweg rijdt vanuit de N201 en de Baambrugse Zuwe nadert. Uit niets blijkt dat u voorrang heeft op het verkeer dat de Baambrugse Zuwe uitkomt. Bord B1 (oranje ruit / geplaatst op een punt / witte rand) ontbreekt voor u. Dit bord moet overigens binnen de bebouwde kom vóór een kruising geplaatst zijn, zodat u weet voorrang te hebben op verkeer van rechts. Zonder dit bord stopt u dus voor het verkeer dat van rechts uit de Baambrugse Zuwe komt. 


Verwarring alom. Wie is er dan schuldig bij een aanrijding? Waarschijnlijk moeten er eerst weer nutteloze rechtszaken opgestart worden. Gelukkig dat onze wegbeheerder nu weet dat de Herenweg, qua bebording, eens goed nagekeken moet worden. Mocht er nu toch nog een aanrijding plaatsvinden dat weten de betrokkenen in ieder geval dat de gemeentebeheerder op de hoogte is geweest. Dus zijn ze aanspreekbaar op de slechte staat van onderhoud. Rij voorzichtig en vetrouw vooral op uzelf.


Geen opmerkingen: