donderdag 14 augustus 2008

Brommobiel op N201


MIJDRECHT - Afgelopen week werd ik aangesproken door een oude baas. “Meneer, ik snap er niets van” zie hij bijna teleurgesteld. “Ik heb er jaren autorijden op zitten en besloot niet zo lang geleden mijn autootje in te ruilen voor een brommobiel. En wat denkt u, tijdens een van mijn eerste ritten vanuit Vinkeveen over de rijbaan van de N201 kreeg ik, ter hoogte van restaurant “Le Virage”, een stopteken van de Mijdrechtse politie. Of ik maar snel verder op het fietspad wilde gaan rijden. Want daar zou ik thuishoren” Ik voelde al snel welke kant het gesprek op zou gaan. Tijdens verjaardagen hoor ik namelijk vaak opmerkingen over die gevaarlijke langzame brommobielen die maar niet op het fietspad willen rijden. Die oude mensen kennen de verkeersregels niet en zijn een gevaar op de weg, wordt er dan even losjes achteraangeroepen. Enig zulke avondjes, want het eerste wat ik dan roep is : “Vriend, je kent zelf de verkeersregels niet, dus wie is hier eigenlijk het gevaar op de weg“. Wanneer de ogen van de verschrikte feestganger dan vraagt om een antwoord leg ik het uiteraard graag uit. Ik begin te vertellen dat het niet echt een schande is wanneer ze deze materie niet geheel onder de knie hebben . Tenslotte vergissen veel politiemensen zich ook vaak wanneer het dit onderwerp betreft. Ik heb het idee dat deze vergissing vooral door de naam “brommobiel” komt en zijn definitie. Er wordt in de definitie gesproken over een bromfiets op vier wielen. Vandaar dat veel weggebruikers en politiemensen automatisch de link leggen met een tweewielige bromfiets. Een brommobiel rijdt en parkeert op precies dezelfde plaatsen als u en ik met onze personenauto. Behalve op autowegen, autosnelwegen en op wegen die verboden zijn voor tractoren. Een brommobiel mag in ieder geval nooit over een fietspad rijden. De Mijdrechtse politie had dus gedeeltelijk gelijk toen onze baas over het weggedeelte tussen de Veenweg en Hofland reed. Daar geldt namelijk een inrijverbod voor tractoren. De politie mocht hem echter niet naar het fietspad verwijzen. Omrijden was hier de enige juiste mogelijkheid geweest. Wat betreft het gedeelte voor Le Virage had de bestuurder van de brommobiel gelijk. Hij mocht daar rijden. Nu ik toch uw aandacht heb wil ik gelijk uw kennis omtrent dit onderwerp iets opvijzelen. Een bestuurder van een brommobiel mag binnen de bebouwde kom 45 kilometer per uur rijden. Een tweewielige bromfiets mag nog steeds niet harder dan 30 km/u. Waarschijnlijk tot grote teleurstelling van onze jeugd. Brommobielen die voor 1 januari 2007 op de weg zijn gekomen zijn zelfs nog niet verplicht om spiegels te hebben. Een bromfietscertificaat of rijbewijs AM is wel verplicht evenals een WA verzekering. Tevens kent de bestuurder van een brommobiel de gordelplicht. Wat nog wel eens ontbreekt aan deze kleine autootjes zijn de ronde witte stickers met rode rand. Hierin hoort, in de kleur zwart, het getal “45” te staan zodat u aan de achterzijde de maximale snelheid kunt aflezen. Deze sticker wordt nogal eens weggelaten. Waarschijnlijk om de brommobiel op een echte auto te laten lijken. Mocht u zich ergeren aan deze langzame autootjes bedenk dan dat de maximale snelheid van tractoren nog altijd lager ligt. En die rijden ook over de N201. Nog een klein puntje waarop u vast graag een antwoord wilt! Hoe zit het dan met die dubbele doorgetrokken streep op de N201? Daar mag u niet overheen rijden om een brommobiel in te halen. Ik hoop vanaf nu ook niet meer te zien dat (vracht)auto's gaan kleven en claxoneren om deze categorie bestuurders duidelijk te maken dat ze fout rijden. U kunt ze dus wel degelijk op een 80 km/u weg aantreffen. Rij voorzichtig en gun iedereen zijn snelheid, ook op de provinciale weg.

Geen opmerkingen: