dinsdag 15 mei 2007

Bushalte op stopverbod


AALSMEER - Vorige week stond ik in Aalsmeer te wachten op het trottoir van de Stationsweg voor het postkantoor. Ik zag een echtpaar die duidelijk boodschappen wilden doen. Pa zette zijn autootje stil op de bushalte. Hij stapte uit, liep achterlangs zijn auto en hielp zijn vrouw bij het uitstappen. Mevrouw had een grote boodschappentas dus was het duidelijk wat er stond te gebeuren. Een dikke kus, pa stapte weer in en ma lipe in de richting van de winkels. Op de Stationsweg, aan de zijde van deze bushalte, is een stopverbod van kracht. Ineens begon het mij te duizelen. Het stopverbod zegt dat die aardige man daar eigenlijk niet mocht stoppen. Die meneer mocht zijn vrouw dus ook niet laten uitstappen. Maar een bushalte geeft aan dat dat juist wel mag. Op een bushalte mag je stoppen maar niet parkeren. HELP, kan iemand mij dat uitleggen? Ik heb in ieder geval mijn best gedaan om het te begrijpen, maar kom er niet uit. Motorvoertuigen, dus ook bussen, mogen niet stoppen op een stopverbod. Een stopverbod wordt in heel de wereld aangegeven met een blauw rond bord, rode rand en rood kruis daarin. Dus ook in Nederland. Ik onthoud zelf altijd het verschil tussen een stop en parkeerverbod door de twee strepen die het kruis vormen. Als er één diagonale streep in het bord staat mag je wel stoppen maar niet parkeren. Iedere streep heeft een betekenis. Want als er twee diagonale strepen in staan mag je niet stoppen en ook niet parkeren. Een rare, onduidelijke en gevaarlijke situatie. Voor de politie vast een onmogelijke taak om te handhaven. Wie het weet mag het zeggen! Heeft u ook zo’n onduidelijke situatie bij u in de buurt ?

Geen opmerkingen: