woensdag 24 december 2008

Einde fietspad

MIJDRECHT - Vorige week zaterdagmiddag waren mijn vrouw en ik op verjaardagsvisite bij onze buren. Gelukkig wordt ik af en toe uitgenodigd. Onder het genot van een glaasje rode wijn hoor je nog eens wat. De ene gast vertelde dat haar man je columns leest. De ander kijkt je dan vragend aan bij het horen daarvan. “Waar heeft die het over” zag ik hem denken. Zo kwam ik in gesprek met Marco. Marco heeft een loonwerkerbedrijf in Zevenhoven. Je weet wel, zo’n bedrijf met een hele serie tractoren en andere rijdende werktuigen. Allemaal geschikt voor het zware mannenwerk op het boerenland. Met Marco wilde ik wel even in gesprek. Het is tenslotte al jaren een wens van mij om eens een middagje op het land te werken achter het stuur van zo’n gigantische tractor. En wie kon mij daar beter mee helpen dan Marco. Ik stelde mij voor en praatte hem bij over mijn verkeersactiviteiten. Gelukkig bleek hij niet de moeilijkste en een uitnodiging werd gauw gegeven. “Nu ik je toch spreek”, zei Marco “ga voor mij eens kijken op de 2e Zijweg. “Tussen de A.C.Verhoefweg en Dukaton ligt een fietspad. Ik fiets daar wel eens. Maar vlak voor Dukaton kan ik niet verder Mijdrecht in zonder een overtreding te begaan. Het fietspad stopt en de rijbaan is gesloten voor fietsers”. Uiteraard ging ik de volgende dag kijken. Marco wilde ik tenslotte als vriend behouden. Hij bleek gelijk te hebben. Ik heb getracht de gehele situatie voor u op de foto te krijgen. Het fietspad is bestemd voor fietsverkeer in twee richtingen. Net voor Dukaton geeft een verkeersbord aan dat het “einde fietspad is”. Om dus door te kunnen fietsen in de richting van Hofland wil je als fietser rechts af. Net als de automobilisten. Het fietspad gaat over in een (verlaagd) voetpad. Daar mag in ieder geval niet gefietst worden. En doe je het toch, dan rij je aan de verkeerde kant van de weg. Het fietspad verlaten en voor de rechter kant van de weg kiezen is ook geen optie. Hoewel het bord er erg ongelukkig staat is er op de rijbaan een geslotenverklaring voor fietsers en bromfietsers van kracht. Je zou verwachten dat fietsers deze onmogelijkheid zo’n honderd meter eerder duidelijk wordt gemaakt. Zodat zij eerder rechts af kunnen slaan, richting Mijdrecht centrum. Natuurlijk kunnen de leerlingen van het Veenlanden College rechtdoor richting N201 en later rechtsaf. Maar die route moet je dan wel weten. Het is in ieder geval geen (duidelijke) doorgaande fietsroute. Toeristen die op een zomerse dag Mijdrecht aandoen zullen er voor kiezen om toch maar rechts af te slaan. Een verkeersboete wordt dan geriskeerd. Een situatie die door een wegbeheerder altijd moet worden voorkomen. Gemeente, kijk er nog eens naar. Het is vast zonder al te hoge kosten op te lossen. Overigens, ik hoop eerdaags op een andere verjaardag Jan van Schie tegen te komen. Een dagje sturen op zo’n grote dumper is mijn volgende doel. Rij voorzichtig, vooral bij geslotenverklaringen voor fietsers. Gezellige Kerstdagen en een veilig 2009.

Geen opmerkingen: