zaterdag 1 december 2007

Fietser links oversteken


VINKEVEEN - Soms kom je situaties in het verkeer tegen waarbij je denkt: “wie heeft dat verzonnen”. En dan druk ik mij diplomatiek uit. Het liefst had ik geschreven: “welke $%@&% heeft dat verzonnen””. Maar dat doe ik natuurlijk niet. Ik ga het gezellig houden. Een heel klein stukje Vinkeveen lijkt namelijk wel Engeland. Ja, u leest het goed, het lijkt Engeland wel. U denkt nu vast: “daar rijden ze toch links, dat zal toch zeker niet het geval zijn in De Ronde Venen”? Ik moet u teleurstellen. Er is wel degelijk een plaats waar men van fietsers verwacht dat ze links rijden. Wat is er voor moois verzonnen? Dagelijks steken in Vinkeveen veel schoolkinderen de kruising Waterhoenstraat / Reigerstraat over. De Reigerstraat is dan wel geen provincialeweg maar maakt wel degelijk deel uit van een drukke doorgaande route. Zelfs de lijnbussen van Connexxion rijden er. Dat zegt genoeg. Daarom heeft iemand bij de gemeente bedacht dat er een veilige (fiets) oversteekplaats moest komen. Op zich een streven waar ik mij in kan vinden. Wat is er precies aan de hand? Wanneer je een oversteekplaats voor fietsers ontwerpt heb je te maken met twee rij richtingen. Twee oversteekplaatsen is dan ook de meest voor de hand liggende oplossing. Toch is er slechts één oversteekplaats aangelegd en wel aan de linkerzijde in het verlengde van de Waterhoenstraat. Geen verkeersbord, geen lijnen op de weg, helemaal niets. Ervaren scholieren zullen inmiddels wel vertrouwd zijn met de situatie en voorzichtig zijn. Zoek het als fietser maar fijn uit. Ga als fietser vooral op eigen inzicht naar de linkerkant. Werkelijk onvoorstelbaar. Ter afsluiting van mijn column stel ik mij het ergste scenario ook maar even voor. Een automobilist rijdt over de Reigerstraat vanuit Mijdrecht. Hij wil linksaf de Waterhoenstraat in rijden. Schrikken, fietsers aan de verkeerde kant van de weg. BOEM !!!! Wie is er fout? Ik denk degene die verantwoordelijk is voor deze situatie. Zeker nu hij of zij weet dat het een gevaarlijke situatie is. Hierbij nodig ik de verantwoordelijke ambtenaar uit om samen met mij eens de situatie te bekijken. Niet op een mooie zondagmiddag. Nee, we gaan kijken op een doordeweekse ochtend als het regent. Dat heb ik ook gedaan en er gelijk een fotootje van gemaakt. Gemeente, hier moet echt iets veranderen! Het is levensgevaarlijk! Rij voorzichtig, let ook op schoolkinderen die links moeten rijden.

Geen opmerkingen: