donderdag 13 maart 2008

Foute dwang voor fietsers

VINKEVEEN - Deze week wilde ik graag beginnen met u een kennisvraag voor te leggen. Bekijk de foto eerst maar even. Stel, u bent fietser, aan welke zijde van de paal rijdt u hem voorbij? Rechts of links? Ik schat zo maar in dat u mij “de rechter zijde” antwoord. En daar was ik nou precies bang voor toen ik deze situatie aantrof op het Achterbos in Vinkeveen. Hier wordt de suggestie gewekt dat fietsers rechts de paal voorbij moeten rijden. Tenslotte staat de paal circa een meter van het trottoir met een vrije strook waar makkelijk en zeker ook veilig een fietser kan rijden. Maar wanneer er een fietser met wat meer verkeerskennis aan komt trappen krijg je toch een heel andere situatie. Ik zou daar namelijk zelf aan de linkerzijde voorbij rijden. “Waarom” vraagt u mij nu vast. Ik zal proberen het uit te leggen. Het verkeersbordje is een gebod dat zegt dat alle bestuurders de paal aan de linkerzijde voorbij moeten rijden. En iemand die het stuur van een fiets vasthoud en met zijn beide voeten een draaiende beweging maakt is een bestuurder. De politie zou daar werkelijk een “Gouden Stek” kunnen hebben. Geen fietser volgt dat verkeersbord. Waarom breng ik het hier naar voren. Stelt u zich eens voor dat er vanuit de tegenovergestelde richting (Baambrugse Zuwe) een automobilist komt aanrijden. Niet zo iemand, zoals u en ik, die de verkeersregels voldoende kent. Nee, meer zo'n type die alle verkeersregels denkt te kennen. En daar rijden er nogal wat van kan ik u vertellen. Vooral zo eentje die andere weggebruikers graag wil laten merken wanneer zij een fout maken of zich onverantwoordelijk gedragen. Het maakt hem niet uit of het een fietser, bromfietser, voetganger of automobilist is. Hij zal wel even duidelijk laten merken dat de ander fout is. U bent er vast wel eens een tegengekomen. Het zijn meestal bestuurders van het mannelijk geslacht. Vaak geven ze een ruk aan het stuur in uw richting, geven wat extra gas, gaan nerveus met de koplampen knipperen of drukken eens flink op de claxon. Dat doen ze zeer waarschijnlijk ook wanneer u als fietser keurig de juiste, maar linkerzijde, van het verkeersbord neemt. Om dit soort situaties voor te blijven vind ik dat wegbeheerders niet zelf oplossingen mogen gaan verzinnen. Misschien lijkt het hier wel veiliger en duidelijker. Maar voor de mensen met iets meer verkeerskennis dan gemiddeld is dat zeker niet het geval. En wanneer u deze week mijn column gelezen hebt behoort u ook tot deze groep. Zoals de situatie hier is moet iedereen aan de linkerzijde voorbij rijden. Er is hier eerder sprake van een wegversmalling. Wanneer ik de wegbeheerder zou zijn werd deze situatie nog deze week aangepast. Gelukkig zag ik op de website van de gemeente dat ze op zoek is naar een medewerker “verkeer”. Ik ben nog niet gebeld overigens. Het zal dus eerdaags wel voor elkaar komen. Fiets voorzichtig en kies toch maar gewoon de veiligste zijde van deze gele paal.

Geen opmerkingen: