maandag 9 februari 2009

Ook een APK voor de caravan

Auto's kunnen vanaf mei 2009 bij de apk-controle worden afgekeurd als hun antiblokkeersysteem (abs) niet werkt.


Ja, ja, zo lusten we er nog wel een paar. "Kijk gelijk ook even naar het rubber op de pedalen van diezelfde auto. Heeft het nog wel voldoende profiel?". Tenslotte bestaat er de mogelijkheid dat de bestuurder een noodstap moet maken. Stel je voor dat zijn gladde lederen schoenzool van de rem afglijdt. Dit is wel een heel makkelijke keuze van onze minister. Wanneer hij dan toch iets aan veiligheid in combinatie met APK wil doen heb ik een ander voorstel. Een voorstel met meer effect voor de verkeersveiligheid. In Nederland kennen we drie soorten aanhangwagens. Ten eerste de echte grote aanhangwagens / trailers achter vrachtwagens. Zij zijn vooral te herkennen aan de oranje rechthoekige platen aan de achterzijde. Op deze aanhangwagens rust een APK-verplichting. Blijven er nog twee soorten aanhangwagens over. Twee kleinere uitvoeringen die je eigenlijk uitsluitend achter personenauto's en bestelauto's aantreft. De eerste is de allerlichtste en herken je aan een witte kentekenplaat. Deze mag, samen met zijn lading, niet meer dan 750 kg wegen. Dit wordt een MTM (Maximale Toelaatbare Massa) van 750 kg genoemd. De tweede, zijn grotere broer ligt net tussen de eerste en de vrachtwagenuitvoeringen in. Zijn MTM ligt boven de 750 kg. Deze heeft ook een eigen kenteken. Maar vreemd genoeg hebben beiden geen APK verplichting. Waarom niet?, kun je je afvragen. Zeker met een eigen kenteken is het namelijk simpel te realiseren. Precies hetzelfde als bij personen en vrachtauto's. En het zou goed zijn. Tenslotte zien we regelmatig aanhangwagens, botentrailers en caravans op de weg met zachte, gladde en uitgedroogde banden. Maar ook onvoldoende of geheel niet werkende oploopremmen, scherp uitstekende beschadigingen aan spatborden, defecte verlichting, enz. enz. enz. Te veel om op te noemen. Wanneer ik minister Eurlings zou zijn wist ik het wel. Regelmatige keuring van de aanhangwagens en caravans. Zeker wanneer je bedenkt dat er voor Guusje ter Horst een voordeeltje aanzit waar ze blij mee zal zijn. De politie hoeft dan bij de aanvang van de zomerse vakantietrek geen tijd (en geld) meer te steken in grootschalige caravancontroles.

Geen opmerkingen: