donderdag 21 februari 2008

Uitrit of weg van rechts


AALSMEER - Je kunt als bestuurder soms ernstig aan het twijfelen worden gebracht. Wie vraagt zich tijdens het rijden nooit eens af of hij/zij wel of niet op een voorrangsweg rijdt. Toch plezierig te weten in het geval er verkeer van rechts komt. Tenslotte zit een ongeluk in een klein hoekje. Andere keren weet je niet precies wat je met een bepaald verkeersbord of teken op het wegdek aan moet. Maar goed, we hadden het over twijfelsituaties. Soms word ik uitgenodigd om een onderwerp uit het verkeer te bespreken. Vaak ontstaan er op deze dagen gezellige discussies over situaties in het verkeer. Zo werd mij laatst in Aalsmeer gevraagd wie er precies voorrang heeft op de kruisingen van de Stommeerweg. Uiteraard ben ik gelijk even gaan kijken. En ik moet zeggen dat het inderdaad een situatie is waar verschil van mening over kan ontstaan. Om een antwoord te kunnen geven is het voor u belangrijk te weten wanneer een uitrit ook werkelijk een uitrit is. Er zijn twee mogelijkheden. Ten eerste is een weg een uitrit wanneer iedereen vindt dat het er een is. Denk hierbij maar aan een boerenerf. Ten tweede is het een uitrit wanneer hij als zodanig is ingericht. “Maar waar moet deze inrichting dan aan voldoen” hoor ik u denken. Hierbij zijn enkele belangrijke kenmerken. Verplicht is in ieder geval een grijze schuine rand met twee haakse (90 graden) hoektegels. En, ook niet onbelangrijk, moet het trottoir verhoogd langs de doorgaande weg liggen en mogen er geen bochtbanden gebruikt worden. We kunnen dus, rijdend op de Stommeerweg, met een gerust hart zeggen dat we hier te maken hebben met een uitrit. Iedereen vindt dit een uitrit, geen twijfel mogelijk. Toch heb ik een paar punten waardoor ik ernstig kan gaan twijfelen. Punten die ik op meer plaatsen in Aalsmeer ben tegengekomen. Om te beginnen vraag ik mij af welke weggebruiker het verschil ziet tussen een bochtband en een rond gelegde tegel. Dit effect wordt versterkt door de stoeptegels die rond gelegd zijn. Het trottoir loopt niet duidelijk door. Zeker wanneer het schemerig of donker is wordt het lastig. De bochten zijn duidelijk rond ingericht. Het effect van de hoektegel wordt hier teniet gedaan. Mijn tweede punt is het zicht op de situatie wanneer u uit een zijstraat komt, bijvoorbeeld uit de Hadleystraat. Net voordat het trottoir begint treft u op het wegdek naast elkaar liggend lange en korte witte strepen aan. De betekenis van deze strepen is over het algemeen duidelijk. U heeft hier te maken met een zogenaamde “snelheidsbeperkende maatregel”. Meestal ziet u deze strepen aan twee zijden van een bobbel midden in een wegdek. Maar hier niet. Hier treft u deze strepen slechts aan één zijde aan. Ga er dus vooral niet van uit dat u hier uitsluitend met een snelheidbeperkende maatregel te maken heeft. Het betreft hier volgens mij een onduidelijke situatie. Voor het verkeer uit de zijstraten is het niet duidelijk een uitrit. U zult het verkeer op de Stommeerweg voorrang moeten verlenen. Ook al denkt u van rechts te komen. U zult dus goed naar beneden, naar het wegdek, moeten kijken. Alleen zo kunt u te weten komen dat u het verkeer op de Stommeerweg voorrang moet geven. Rij voorzichtig, zeker bij een uitrit.

Geen opmerkingen: