vrijdag 25 november 2011

Brommobiel of gehandicaptenauto!


O jee, ik behoor tot een risicogroep. Dat bericht ontving ik tenminste van Peter Bokkes, mijn huisarts. Of ik de gratis griepprik in ontvangst wilde komen nemen. Uiteraard heb ik enige dagen later mijn linker arm ontbloot en er zelfs een blauwe plek bij cadeau gekregen. Ik ben verder nog gezond en mag dus ook nog in mijn eigen auto rijden. Spijtig genoeg hebben veel senioren dat geluk niet. Zij zijn voor hun vervoer aangewezen op de brommobiel of gehandicaptenauto.

Twee autootjes waarvan wij het verschil vaak niet kennen. Deze onwetendheid geeft op verjaardagen nogal eens stof tot vragen en/of discussies. Net of ik de wet ben en er dus iets aan kan doen. Vandaar dat ik deze week een poging onderneem om het u duidelijk te maken.

Zo mag u heel snel vergeten dat een brommobiel een bromfiets op vier wielen is. Deze kreet is uit een ver verleden blijven hangen. Autobestuurders maken zich namelijk nog steeds weer boos wanneer ze een brommobiel op de N201 zien rijden. Men stoort zich vooral aan de lage snelheid van 45 kilometer per uur. Door de dubbele strepen in het midden van de provinciale weg mogen ze ook niet ingehaald worden.

U kunt op de weg twee soorten kleine auto’s tegenkomen. De eerste is de zogenaamde gehandicaptenauto, ook wel Canta genoemd. Deze groep wordt vaak ten onrechte voor brommobiel aangezien. Deze auto is slechts 1.10 breed. Dit bijzonder smalle voertuig kunt u ook op het fietspad of in een voetgangersgebied aantreffen. Hier is de maximale snelheid voor deze groep slechts 6 km/u. Op de weg is dat 45 km/u. Een verzekeringsplaatje, zoals die vroeger op de bromfiets voorkwam, is verplicht. Buiten enkele verlichtingseisen is er voor deze groep weinig geregeld. Alles is goed zolang het overige verkeer maar niet in gevaar wordt gebracht. Iets wat in de toekomst gaat veranderen. Onze regering is met wetgeving bezig.

En dan de echte brommobiel. Wat men niet weet is dat ze voorzien zijn van 2 cilinder dieselmotortjes van ca. 450 cc. Dit in tegenstelling tot de maximale 50cc van een gewone bromfiets. Deze auto is te herkennen aan zijn breedte, n.l. 1,25 meter, het bordje 45 km/u en een echte (bromfiets)kentekenplaat aan de achterzijde. In tegenstelling tot wat gedacht wordt moet de echte brommobiel op precies dezelfde plaats als de personenauto rijden en/of parkeren. Dus is het trottoir of fietspad verboden gebied voor hen. Tussen u, de tractoren, vrachtauto’s en bussen op de N201 is dat de enige juiste plaats. Verder mag de brommobiel slechts één passagier vervoeren en is een rijbewijs AM verplicht. Het bromfietscertificaat dat vroeger nog recht gaf om een brommobiel te besturen is inmiddels vervallen. Tenslotte noem ik nog de plicht van de bestuurder en passagier om de autogordel te dragen. Hiermee heb ik de belangrijkste punten gehad.

Resumerend: een gehandicaptenauto is 1.10 meter breed en de bestuurder mag praktisch overal rijden. De enige echte brommobiel is 1.25 meter breed en wordt door de wetgever gezien als kleine auto die niet op een auto(snel)weg mag komen. 

Geen opmerkingen: