donderdag 12 juni 2008

50 of 80 km/u


AALSMEER - Ik hoop niet dat u mij erg gemist heeft. Ik ben namelijk een paar weekjes op vakantie geweest en heb aan een eigen internet verkeerssite gewerkt. Vanaf deze week zult u mij weer regelmatig aan kunnen treffen. Wanneer ook u blijft schrijven tenminste. Vooral uit Aalsmeer en Kudelstaart krijg ik relatief veel post. Dank zij een van deze briefschrijvers bekeek ik vorige week een situatie op de Mr. Jac. Takkade, tegenover het zwembad "Oosterbad". Ook daar weer zo'n typisch Aalsmeer geval die je vast nergens anders in Nederland zult tegenkomen. Als bestuurder weet ik niet beter of de Takkade ligt binnen de bebouwde kom van Aalsmeer. Dat gegeven wordt bij het binnenrijden van de gemeente op diverse plaatsen aangegeven met een langwerpig blauw bord met daarop de plaatsnaam "Aalsmeer" in witte letters. Dit bord geeft aan dat uw snelheid met de auto of motor niet hoger mag zijn dan 50 km/u. Sommige gemeenten verwennen de bestuurders wat extra door onder dat blauwe bord ook nog een rond wit bord met rode rand te plaatsen In dit bord staat dan het cijfer "50". Dit verwennen hoeft niet en is daardoor een onnodige gemeentelijke uitgave. Iedere rijbewijs bezitter weet dat je binnen de bebouwde kom niet harder dan 50 km/u mag rijden. Dat hoeft niet nog eens extra te worden aangegeven. We hebben al verkeersborden zat. Kijk maar eens in de Zijdstraat. Uiteraard zijn er, ook nu weer, uitzonderingen. Zoals op de Burgemeester Kasteleinweg. Daar wordt duidelijk aangegeven dat er maximaal "70 km/u" gereden mag worden. Dezelfde ronde borden maar nu met het getal "70" er in. De provincie doet het daar precies volgens het boekje. Nu terug naar de Takkade. Daar staat in de richting van de molen (zie foto) een wit bord met het getal "50". Door de "50" staan schuine strepen. De Takkade wordt niet als autoweg of autosnelweg aangeduid, dus de maximale snelheden 100 of 120 km/u vallen af. Als bestuurder zou je nu best wel eens kunnen denken dat je er 80 km/u mag rijden. Feit blijft wel dat de Takkade binnen de bebouwde kom ligt. En binnen de bebouwde kom is en blijft het maximaal 50 km/u. Dit einde bord kan alleen in combinatie gebruikt worden wanneer de maximale snelheid eerder is aangegeven dmv het bekende ronde “50“ bord. Al met al een onduidelijke en dus onveilige situatie. Wie heeft het gelijk aan zijn zijde na een aanrijding? Persoonlijk zou ik het niet aandurven om na dit bord het gaspedaal in te trappen. Al was het alleen maar omdat daar erg veel recreatie verkeer loopt en rijdt. Tegen de wegbeheerder zou ik zeggen: “weg met die “50” borden binnen de bebouwde kom”!

Geen opmerkingen: