maandag 30 juni 2008

Voetgangersgebied of niet



MIJDRECHT - Graag wil ik eerst een paar weken terug met u. In mijn column schreef ik over een inhaalverbod op de N201. U kunt, als u wilt, het artikel (hieronder)teruglezen op mijn website www.freewebs.com/petorverkeer. De provincie reageerde met een uitleg. Waarvoor dank. Ik wil u het antwoord niet onthouden. Het inhaalverbod is daar speciaal ingesteld om vrachtauto's te beletten in te halen op het naderende weggedeelte. Net voor en na de kruising met de Ingenieur Enschedeweg verdubbeld de weg. Het verbod is ingesteld omdat de beschikbare inhaalafstand, in relatie met de snelheidsverschillen van vrachtauto's, te kort is.



Misschien dat de gemeente, de wegbeheerder van deze week, ook uitleg kan geven. Ik neem u mee naar de Dorpsstraat in Mijdrecht. Wanneer ik vanaf Hofland de Dorpsstraat in kom zie ik op één paal twee borden. De bovenste vertelt mij dat ik een fietspad op kom. Onder dit bovenste bord twee onderborden. De eerste vertelt mij dat ik er niet mag brommen. Maar dat hadden we al geleerd bij het behalen van het bromfietscetifcaat / rijbewijs. Ik noem zo'n bord dus een verwenbord. Onnodig en weggegooid overheidsgeld. Waarom is dat bord hier wel geplaatst en naast het gemeentehuis weer niet? Het schept onduidelijkheid. Mag je bij ingang van het gemeentehuis dan wel brommen? Als tweede het onderbord “uitgezonderd verzorgend verkeer”. Tot overmaat van ramp een bord dat aangeeft dat het hier een voetgangersgebied betreft. Nu weet ik het niet meer hoor. Mag ik hier nu wel of niet fietsen. Is het nou wel of geen voetgangersgebied? Mag een vrachtwagen wel of niet een stukje op het voetgangers gedeelte staan? Ik vergeet dan nog maar even het gele bord “doorgaand rijverkeer gestremd”. De werkzaamheden zijn tenslotte al lang voorbij. Kortom, voor het publiek is het bijna onmogelijk om de situatie vooraf eigen te maken. Wat doe je als je door de Dorpsstraat fietst en er staat zo'n grote vrachtauto combinatie op het fietsgedeelte te laden of te lossen? Juist, je fietst over het voetgangers gedeelte vrolijk verder. Persoonlijk vind ik dat iedereen veilig moet kunnen winkelen in een winkelgebied. Dat je bijvoorbeeld je kinderen vrij kunt laten loslopen. Dat je (slechthorende) moeder met haar rollator veilig van de Molenhof naar de Lindeboom kan oversteken. Dat een slechtziende geen rekening hoeft te houden met een fietspad op gelijk niveau. Winkels moeten bevoorraad worden, daar is geen twijfel over mogelijk. Met palen die wegzakken in het wegdek bestaat hier die mogelijkheid. Maar waarom fietsers per sé moeten fietsen in een zogenaamd voetgangersgebied is mij onduidelijk. Dat is vragen om ongelukken. Er rijden al genoeg voertuigen zoals invalideautootjes en scootmobielen. Deze voertuigen mogen in een voetgangersgebied maximaal 6 km/u. Fietsers mogen er, als ze het fietspad volgen, stevig doortrappen en er doorheen racen. Zo hard als ze kunnen. Het is voor de Politie onmogelijk om hier te handhaven en het voor u veilig te maken.

Geen opmerkingen: