donderdag 3 juni 2010

Donkere AH


MIJDRECHT - Albert Heijn. In Mijdrecht hebben we er twee van. Een donkere en een lichte. Zo worden ze in ieder geval genoemd door Bastiaan, mijn 4 jarige kleinzoon. De reden van deze verzonnen namen is kinderlijk simpel. De donkere AH heeft een donkere parkeergarage. En over die garage gaat het in deze column.
In de donkere Albert Heijn hoorde ik een echtpaar praten over de daar aanwezige 'blauwe zone'. ,,Het is privéterrein, dus hoeven we de parkeerkaart niet te plaatsen", hoorde ik de man tegen zijn vrouw zeggen. De man had daar geen gelijk in. Eerlijk gezegd nam ik niet de moeite om ze aan te spreken. Ten slotte was het een mooie casus voor mijn volgende column. De man en vrouw riskeerden wel degelijk zo'n geel velletje onder de ruitenwisser van hun bolide. Het is een misverstand dat ik al jaren hoor. Niet alleen tijdens het winkelen maar ook op gezellige verjaardagsfeestjes. Van die feestjes waarop iedereen met mij over verkeerszaken begint en zijn/haar kennis begint te spuien. Iedereen, zelfs onze handhavers, zijn er vaak van overtuigd dat de Wegenverkeerswetgeving niet geldt op privéterreinen. Een misverstand dat ik deze week voor eens en altijd de wereld uit wil helpen. In ieder geval uit De Ronde Venen. Om het u uit te leggen ga ik gemakshalve uit van twee soorten privéterrein. De eerste is een afgesloten fabrieksterrein. De Cindu in Uithoorn en Johnson Wax in Mijdrecht zijn daar prima voorbeelden van. Een slagboom zorgt voor de afsluiting en een portier bepaalt wie er wel of niet naar binnen mag. Deze terreinen zijn zodoende niet vrij toegankelijk voor het verkeer en vallen daarmee buiten de Wegenverkeerswet. Om enige verwarring betreffende aansprakelijkheid te voorkomen hebben veel van deze bedrijven een groot bord bij de ingang staan. Hierop staat duidelijk geschreven dat op hun terrein wel degelijk de Wegenverkeerswetgeving van toepassing is. Het tweede soort privéterrein is vrij toegankelijk. Voorbeelden hiervan zijn de los- en laadplaatsen van Blokker of het tankstation / autowasstraat van BP Bakker. Op deze plaatsen zullen we allemaal een helm moeten dragen wanneer we op de bromfiets zitten en een gordel als de auto bestuurd wordt. De politie kan daar, zonder enige beperking, bekeuren. U begrijpt inmiddels vast al hoe het zit met de 'blauwe zone' in de donkere Albert Heijn. Inderdaad, hij is vrij toegankelijk en zodoende zijn alle verkeersregels daar gewoon van toepassing. U kunt er zelfs een bon krijgen wanneer u uw dimlichten niet inschakelt. Ten slotte is het donker in de donkere Albert Heijn.

Geen opmerkingen: