vrijdag 11 juni 2010

Hoogwerker op straat


MIJDRECHT - Onze gemeente moet zich schamen. Door haar toedoen worden levensgevaarlijke situaties in de hand gewerkt. Zoals vorige week toen de ramen van het gemeentehuis werden gelapt. Bij die werkzaamheden werd een bijzonder slecht voorbeeld gegeven.
Op het gebied van verkeersveiligheid nemen onze gemeentebestuurders het niet zo nauw. Dat hebben we de afgelopen weken weer kunnen lezen. Ook de missers die ik de afgelopen jaren in deze column heb mogen aangedragen verdwenen steeds in een laatje van een ambtenaar. Terwijl het de gemeente toch op een presenteerblaadje, zonder rekening, werd aangedragen. Wat dat betreft kan onze gemeente een voorbeeld nemen aan Aalsmeer. Daar worden, meestal in dezelfde week als de editie van deze krant verschijnt, maatregelen genomen. Dan heb ik het plezierige gevoel dat ik niet voor niets schrijf. Ik begin het door te krijgen. Het gaat in De Ronde Venen vooral om de centen. Deze week heb ik weer zo'n 'bespaar'puntje.
Op de Nederlandse wegen, dus ook in Mijdrecht, kun je twee soorten voertuigen tegenkomen. De eerste groep heeft een kenteken aan de achter en/of voorzijde en staat geregistreerd bij het RDW. De tweede groep, zoals de tractoren en/of rijdende werktuigen, heeft geen kenteken. Deze hebben wel een zogenaamde oranje driehoek aan de achterzijde.Wat de beide groepen gemeen hebben, is dat ze op de Nederlandse weg moeten zijn toegelaten. Dit houdt dan minimaal de verplichting in dat ze onder andere voorzien moeten zijn van spiegels, richtingaanwijzers en remlichten. Alle andere motorvoertuigen mogen NIET op de openbare weg te vinden zijn. Zelfs niet heel eventjes om bijvoorbeeld ergens de ramen te lappen. De Ronde Venen heeft daar maling aan. Of ontbreekt het haar aan de nodige verkeerskennis? De gemeente laat haar ramen lappen door een bedrijf die het met de veiligheidsvoorschriften niet zo nauw neemt. Midden op de weg wordt een (niet toegelaten) apparaat neergezet waarmee de glazenwasser omhoog gebracht kan worden. Ik heb deze hoogwerker zelfs over de weg zien rijden. Met de bestuurder ergens hoog in een bakkie. Zonder voldoende zicht op de weg. Geen afzetting met oranje kegels, geen verkeersregelaar, helemaal niets. levensgevaarlijk!! Bij het beoordelen van een offerte wordt door de ambtenaren waarschijnlijk aan de goedkoopste de klus gegund. Veiligheid en werken volgens de Nederlandse wetgeving is kennelijk geen onderdeel van een gemeentelijke opdracht. Dat zou het wel moeten zijn. Dan maar een wit wijntje minder, zou ik zeggen.

Geen opmerkingen: