maandag 16 maart 2009

'Ga toch naar het fietspad'


Regelmatig kun je als automobilist de pech hebben achter een brommobiel te moeten blijven hangen. U kent ze wel, die 45 km/u auto's van 1.25 meter breed. Aan de lichaamstaal van de volgers kun je aflezen wat ze denken. "Wat doen die trage en kleine mormels op een provinciale weg. Ze houden al het echte verkeer op. En vooral mij. Ga toch naar het fietspad, daar waar je thuishoort."  Soms gaan die gedachtes gepaard met de nodige claxongeluiden in de richting van het brommobiel. Bleef het daar maar bij. Soms wordt er ook ingehaald en de nietsvermoedende bestuurder afgesneden. Waarschijnlijk met de bedoeling om duidelijk te maken dat hij of zij helemaal fout zit. Maar met een beetje pech voor de echte weggebruiker ligt er vaak ook nog eens een ononderbroken streep in het midden van de weg. Geduldig in het zog van de brommobiel blijven is de enige betaalbare optie. Deze streep overschrijden kan je al snel op 150 euro boete komen te staan. Dat brommobielen op het fietspad moeten rijden is één groot misverstand. En dat komt vooral door de naam. In het verleden was de definitie van een brommobiel "vierwielige overdekte bromfiets". Parkeren en rijden doen deze brommobielen op precies dezelfde straten, wegen en parkeerplaatsen als iedere andere auto. Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen. Autowegen en autosnelwegen zijn verboden terrein, evenals de wegen die gesloten zijn voor tractoren. Een officieel fietspad is zelfs verboden terrein voor onze brommobiel.
Toch bestaat de mogelijkheid dat u ooit een klein autootje over het fietspad heeft zien rijden. Autootjes die verdacht veel op een brommobiel lijken. Het grote verschil is vooral hun breedte. Deze zijn slechts 1.10 meter breed en vallen onder de gehandicaptenvoertuigen. Bestuurders van deze gehandicapten voertuigen mogen rijden waar ze het zelf veilig vinden. Met een beetje pech kunt u deze ook op een provinciale weg aantreffen. Gelukkig zijn dit vaak verstandige bestuurders en heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt. Een brommobiel is verder te onderscheiden van een gehandicaptenautootje aan zijn gele (bromfiets) kentekenplaat en een rond wit bordje met rode rand. Hierin het cijfer 45. Ter afsluiting nog twee brommobiel puntjes die voor vele automobilisten nagenoeg onbekend zijn. De maximale snelheid binnen de bebouwde kom mag net zo hoog zijn als buiten de bebouwde kom, dus 40 km/u. En de bestuurder is, samen met zijn eventuele passagier, verplicht een gordel te dragen.

Geen opmerkingen: