vrijdag 27 maart 2009

Route Mobiel : foute vraag, fout antwoord


Hebt u op internet de verkeersquiz van Route Mobiel al gespeeld? Ik wel. Tijdens het invullen zag ik een, toch wel ernstige, foute vraag/antwoord combinatie. De vraag ging over het feit wanneer een bestuurder van een dieselauto zijn APK papieren bij zich moet hebben. Deze verplichting is namelijk een paar maanden geleden uit de Wegenverkeerswet geschrapt. Een (diesel)auto moet uiteraard wel APK gekeurd zijn. Het APK-bewijs hoef je alleen niet meer aan de politie te kunnen laten zien. Ik nam de moeite om Route Mobiel hierover een mailtje te sturen. Hun antwoord luidde: "Wij hebben uw opmerking in goede orde ontvangen. Wij houden voor onze quiz de richtlijnen van de RDW aan. Volgens de APK-informatie op de site van de RDW is men verplicht tijdens het rijden het rapport bij zich te hebben. Wij zijn daarom van mening dat wij wel het juiste antwoord geven. Wanneer de organisatie waar ik werk een dergelijk meedenk-mailtje krijgt wordt daar gelukkig anders mee omgegaan. Wij bedanken de schrijver en kijken de bewering nog eens goed na. Maar bij Route Mobiel niet. En dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar dan mogen ze ook niet verwachten dat ik het juiste antwoord niet met u ga delen. Bij dezen heb ik dat gedaan. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik nog eens teruggegaan naar de site. Een tweede ernstig fout was de vraag waarbij Route Mobiel een trekker/trailer combinatie toont. De daaraan gekoppelde vraag luidde: "Bij welke lengte mag een vrachtauto niet op de linker baan rijden?". Beste Route Mobiel, dit geldt niet voor vrachtauto's. Bij drie of meer rijstroken mogen vrachtauto's, zo wie zo, uitsluitend op de twee rechter stroken rijden. Ongeacht hun lengte. Voor personen- en bestelauto's met aanhangwagens geld wél de maximale lengte van zeven meter. Aan het einde van de quiz kreeg ik nog de volgende vreemde vraag voorgelegd: "Hoeveel bevindt u zich op de snelweg?" Snapt u de vraag? Ik had in ieder geval de keuze uit de volgende, nog vreemdere, antwoorden: 1.Zelden, ik heb geen eigen auto. 2. Sinds mijn pensioen vrijwel niet meer. 3. Eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer. 4. Voortdurend onderweg voor mijn werk. 5. Ik rijd er gewoon privé mee. Een oordeel over de site, de prijsvraag en het antwoordmailtje laat ik aan u over.

Geen opmerkingen: