donderdag 7 mei 2009

Hoe veilig is de vluchtstrook?



Het regende op AD Autowereld.nl meningen over het tragische ongeval op een vluchtstrook in Luxemburg. De één vindt dat banden wisselen op een vluchtstrook moet kunnen, de ander vindt dit oliedom. De alcohol drinkende bestuurder moest het ontgelden. Terecht overigens. Andere keren is de jeugdige bestuurder aan de beurt en weer een andere keer de ouderen, slechtzienden, zondagsrijders, motorrijders of vrachtwagen-chauffeurs. Het verkeer is een samenspel waartoe de meesten van ons toegang hebben. Het maakt ons onafhankelijk. In Nederland hebben wij op alle autowegen en autosnelwegen een vluchtstrook. Deze strook is in principe verboden terrein. Uitsluitend in noodgevallen mogen wij hier zijn (telefoneren is overigens nog steeds geen noodgeval). Nederland zou Nederland niet zijn wanneer wij hierop geen uitzonderingen zouden hebben zoals het bus- en spitsverkeer. Buschauffeurs die over de vluchtstrook mogen rijden zijn zich terdege bewust van de risico's. Het zijn niet alleen lekke banden die je naar de strook doen vluchten. Een uitlaat kan losgeraakt zijn, je verlichting of ruitenwissers kunnen uitgevallen zijn of er komt rook onder je motorkap vandaan. Wat doe je dan? Doorrijden als het kan, geen twijfel over mogelijk. Stapvoets doorrijden naar een afrit of benzinestation, omwille van de veiligheid, is uiteraard toegestaan. Zelfs met een lekke band. Het zou fantastisch zijn wanneer iedereen zich bij pech zou realiseren dat het altijd verstandig is om direct de professionele hulpdiensten in te schakelen. Politie, ANWB of Route Mobiel zullen de eersten zijn die de melding krijgen. Sleepbedrijven, kantonniers en brandweer kunnen door hen ingeschakeld worden. Deze profs zijn opgeleid en hebben de middelen om de pechvogels veilig verder te helpen. Indien deze diensten het zelf onveilig vinden halen ze er desnoods een tweede dienst bij. Eventueel alle beschikbare diensten totdat de meest veilige situatie is bereikt. Wanneer u 112 belt bestaat er op de meeste auto(snel)wegen zelfs de mogelijkheid om een rood kruis te geven boven de rijstrook naast de vluchtstrook. Is het 100% veilig wanneer alle hulpdiensten aanwezig zijn, de rechterrijstrook is afgesloten en u achter de vangrail staat met een oranje hesje aan. Nee, natuurlijk niet. Er zijn altijd vermoeide, zoekende, nieuwsgierige, lezende, telefonerende, drinkende of radiozenderzoekende bestuurders onderweg. Maar ook auto's die technisch niet helemaal in orde zijn, vrachtauto's met vlaggetjes achter de voorruit die het zicht van de chauffeur belemmeren of vrachtauto's met losse lading. Noem maar op. Laten we proberen om het verkeer samen veiliger te maken en de schuldvraag niet alleen bij een ander neer te leggen.

Geen opmerkingen: