donderdag 7 mei 2009

Hoe veilig is een 30 km zone?


Het aantal dodelijke aanrijdingen in 30 km zones is in 5 jaar tijd bijna verdubbeld. Ik kijk daar niet echt vreemd van op. Volgens mij zijn er meerdere punten die daar debet aan zijn. Ten eerste worden er door gemeentes wegen aangewezen waar juist veel fietsverkeer voorkomt in combinatie met autoverkeer. Daar zie ik vooral kinderen, van en naar school, met een spelend fietsgedrag. Ten tweede wordt er van de wegbeheerders verwacht dat ze deze zones zodanig inrichten dat 30 km per uur een vanzelfsprekende snelheid is. Als derde punt noem ik het feit dat de politie ooit verzocht is op deze wegen zeer terughoudend te zijn met reguliere snelheidscontroles. En ten vierde vind ik de inrichting vaak onduidelijk. De combinatie van deze punten baren mij zorgen. Meestal zijn er binnen deze 30 km/u zones wegversmallingen, drempels of bobbels aangebracht. De doorrijdbreedte bij deze punten is meestal net genoeg voor één auto. Spannend wanneer een fietser en automobilist er (praktisch) tegelijk door willen. Een bijna onmogelijke situatie. Jammer genoeg zit er achter het stuur van die auto's vaak ook een gestreste bestuurder. Eentje die altijd haast heeft en meent als eerste door de versmallingen te mogen. Nog net even voor die fietser langs. Desnoods door eerst nog snel wat extra gas te geven. En dan die hobbels! Inmiddels weet iedere autobestuurder dat je gewoon door kunt rijden zolang je de bobbel in het de midden van je auto kunt houden. En niet te vergeten de bestuurders van, meestal lease-auto's, die zonder problemen en met hoge snelheid een verkeersdrempel durven te nemen. Tot slot de zijwegen. Soms zie ik een echte in/uitrit situatie en soms lijken ze er op. En een andere keer is het weer een normale weg. Dus een antwoord op de vraag of verkeer van rechts voorrang heeft verschilt nogal eens. Onduidelijkheid alom. Alles bij elkaar opgeteld wordt het er niet veiliger op. Een duidelijke scheiding van auto's en fietsers blijft het mooist. De overheid geeft aan dat men zich in 30 km zones veiliger kan voelen. Dan zal diezelfde overheid dat ook waar moeten maken. Ja, het kost geld. En, hoe we het ook wenden of keren, wanneer iedereen zich aan de maximale snelheid van 30 km/u houdt en elkaar de ruimte gunt, blijven aanrijdingen vast vaker achterwege.

Geen opmerkingen: