donderdag 1 november 2007

P. op gereserveerde plaats

MIJDRECHT -  Heeft u wel eens moeite om in het centrum van Mijdrecht een geschikte parkeerplaats te vinden? Ik heb al jaren een oplossing. Hoewel ik nu mijn eigen parkeerprobleem vergroot ga ik het u toch verklappen. Tussen het gemeentehuis en het postkantoor kunt u met de auto aan de zijkant/achterkant van het gemeentehuis komen. Aan het begin van dit straatje is links en rechts een stopverbod geplaatst. Deze " verboden te stoppen" borden hebben geen onderbord. Dus zijn ze op iedere weggebuiker van toepassing. Wanneer u toch dit straatje inrijdt ziet u na circa dertig meter aan uw rechterzijde vier parkeerplaatsen. En om die plaatsjes gaat het in deze column. Wanneer er in een weg een echte en duidelijke parkeerplaats is aangelegd mag deze ook gebruikt worden als parkeerplaats. Een parkeer- of stopverbod kan daar weinig aan veranderen. Het zijn parkeerplaatsen. Punt uit. En de gemeente weet dat vast ook wel. Men heeft er zelfs een "P" bord bijgezet om aan te geven dat het parkeerplaatsen zijn. Om deze mooie plekjes voor de eigen werknemers vrij te houden is op het bord tevens de tekst "gereserveerd gemeente" geschreven. Voor de zekerheid is er ook een onderbord, met het kenteken voor wie de plaats bestemd is, aangebracht. Nu maak ik eerst een klein zijstapje omdat ik u hoor denken: "maar het is toch op het terrein van het gemeentehuis zelf?" "Ik weet het natuurlijk niet zeker", antwoord ik dan, "maar het zou heel goed kunnen". Het blijkt alleen nergens uit. Wanneer een weg of parkeerplaats op eigen grond vrij te gebruiken is maakt dat gedeelte gewoon deel uit van die weg. In vaktermen heet dat "het is een voor het openbaar verkeer openstaande weg". Ook in dit geval dus. Alle gebruikelijke verkeersregels zijn van toepassing. En nu komt het. Niemand, dus ook een gemeente niet, kan op de openbare weg een parkeerplaatsje reserveren. Uiteraard kun je het proberen en vaak lukt het ook wel. Het is domweg nergens geregeld. De betreffende parkeerplaatsen zijn dus er voor iedereen. Rij en parkeer veilig!

Geen opmerkingen: