donderdag 25 oktober 2007

Mag ik rechtsaf


AMSTELVEEN - Een paar dagen geleden werd ik door mijn oom Joop gebeld. Oom Joop woont in Uithoorn en rijdt regelmatig met mijn tante Nel in hun auto naar Amstelveen. Eigenlijk gaat dat altijd goed maar deze keer was er toch iets ernstig fout gegaan. Reden: “een prent van een agent”. Of ik hem kon helpen om de situatie eens goed te bekijken. Wat was er tijdens deze rit misgegaan? Normaal kiezen mijn oom en tante de route over de Beneluxbaan. Deze keer echter niet. Het was prachtig weer en besloten werd een gedeelte langs de Amstel te rijden. Om bij de Amstel te komen moesten zij op de Bovenkerkerweg rechts af slaan, de Nesserlaan in. Dus knippertje uit, snelheid minderen, vooral goed uitkijken voor de parallelle fietsers en rechts af. Maar na enkele tientallen meters op de Nesserlaan stond de bekende man in het blauw die een perfect stopteken gaf aan mijn oom Joop. Nadat het rijbewijs ter inzage aan deze agent was afgegeven werd de reden van het stopteken snel duidelijk. Hij had niet rechts af mogen slaan. De agent legde hem correct uit dat dit duidelijk twee keer voor de kruising was aangegeven voor alle bestuurders. Na de bon in ontvangst genomen te hebben werd ik dus gebeld. Een paar dagen later moest ik er toch langs de plek des onheils en bekeek de situatie. Een paar opmerkingen zijn hier wel degelijk op zijn plaats. Ten eerste het aantal onderborden. In Nederland hebben we afgesproken dat het er maximaal twee mogen zijn. Probeer als gemiddelde auto of motorrijder de betekenis van vier onderborden maar eens te verwerken. Dat lukt niemand. Dan de leesbaarheid. De onderborden waren stuk voor stuk smerig. Maar stel dat je ze wel kon lezen dan blijft het toch bijna onmogelijk de betekenissen ervan te verwerken. Het blauwe bord met de witte pijlen geeft aan dat u uitsluitend rechtdoor of linksaf mag. Daaronder een piepklein bordje met de tekst “ma t/m vr”. Weer eentje lager een bord met de dubbele tijdentekst 07.00-10.00h en 15.00-18.00h. Mag je binnen deze tijden juist wel of juist niet rechts af slaan? Het derde onderbord gaf aan “uitgezonderd landbouwvoertuigen” . Tenslotte als laatste onderbord de mededeling dat de betreffende kruising nog 150 meter weg is. Voor de zekerheid is er vlak voor de kruising nog een herhaling geplaatst. Wanneer u bij de eerste mogelijkheid bijvoorbeeld het bovenste kleine bordje niet goed gelezen heeft kunt u dus in de herkansing. Maar dan heeft u toch echt pech. Op de tweede paal is de volgorde precies omgekeerd. En de 150 meter aanduiding is daar uiteraard weggelaten. Een en al verwarring! Wat ik maar aan wil geven is dat je wel een erg pientere weggebruiker moet zijn om hier een juiste beslissing te kunnen nemen. Mijn oom Joop zal de boete betalen maar heeft voor de komende mooie dagen een prima oplossing bedacht. Dan rijdt hij een stukje door naar de volgende kruising, draait zijn auto weer in de richting van Uithoorn en slaat even later gewoon links af. Dat is niet verboden. Lijkt mij niet minder gevaarlijk maar de kans op een bon is minimaal.

1 opmerking:

anneke ray zei

Vond ik leuk om te lezen!