donderdag 17 juli 2008

Wijziging uitritsituaties (Mijdrecht)


MIJDRECHT - Vorige week zaterdag liep ik samen met mijn vrouw over de braderie van Mijdrecht. Voor zover je kunt spreken over een braderie tenminste. Ons leek het meer een verkapte weekmarkt. Ik zag zelfs een standje waarin valse merkkleding werd verkocht. Voordat u denkt dat ik daar ook al verstand van heb ga ik snel terug naar het verkeer. Valse merkkleding laat ik graag aan de vergunninggever en de douane over. Ik werd tijdens mijn wandeling een paar keer aangesproken. Gelukkig, mijn columns worden gelezen. Mijn weekend kon niet meer stuk. "Of ik de nieuwe situatie op de Aquamarijn al gezien had" werd mij verscheidene keren gevraagd. Het antwoord moest "ja" zijn want ik kom nogal eens in Hofland-noord. Een wijk waar de Aquamarijn als een soort rondweg in ligt. Wat is daar aan de hand. Enige weken terug werd ook ik zeer verrast. De foute uitrit situaties, die daar al jaren lagen, werden door een stel enthousiaste stratenmakers op de schop genomen. "Het mocht tijd worden", dacht ik meteen. Voordat deze mannen aan de slag gingen mocht je op de Aquamarijn 50 kilometer per uur rijden. De meeste bestuurders lieten dat gelukkig wel uit hun hoofd want de hobbels ( of zoals de Engelsen zeggen : the sleeping policeman ) deden hun werk. Hoewel de meeste bestuurders het nooit geweten hebben moest je het verkeer van rechts in de meeste gevallen voorrang geven. Want het merendeel van de uitritten waren helemaal geen uitrit. "Waar moet een uitrit aan voldoen", wilt u weten! Er zijn twee hoofdpunten die u kunt onthouden. Ten eerste is een uitrit een uitrit wanneer iedereen het een uitrit vindt. Denk hierbij maar aan een boerenerf. Ten tweede is een uitrit een uitrit wanneer hij als zodanig is ingericht. Hiervoor is een grijs schuin vlak en zijn haakse hoektegels in de inrichting noodzakelijk. Een verschil in bestrating, wat vroeger ook meespeelde, mag u tegenwoordig vergeten. Met andere woorden, de meeste kruisingen op de Aquamarijn zijn goed verbeterd. U hoeft verkeer van rechts geen voorrang meer te geven. Jammer genoeg wordt uw (lagere) snelheid nu niet meer afgedwongen. De drempels zijn weggehaald. Gelukkig heeft de gemeente inmiddels wel 30 km/borden geplaatst. Ik ben alleen nog bang voor de vele bochten in de Aquamarijn. Bochten die automobilisten nu met een hogere snelheid kunnen en zullen gaan nemen. Hierdoor komen zij vast en zeker op het weggedeelte voor het tegemoetkomend verkeer. Dagelijks fietst mijn dochter met Bastiaan, mijn kleinzoon, triomfantelijk zittend in zijn stoeltje over deze weg. Op weg naar- of van school. En zij fietsen daar niet alleen. Ook andere moeders, vaders, opa's en oma's zie je daar met hun kroost fietsen. Ik hou mijn hart echt vast. Waarschijnlijk hoopt u dat onze politie daar eerdaags snelheidscontroles gaat houden. Dan moet ik u teleurstellen. Dat zit er niet echt in. Van de politie wordt namelijk niet verwacht dat zij op 30 km/u wegen gaan controleren. In principe moet de wegbeheerder een 30 km/u weg zodanig inrichten dat er niet harder gereden kan worden. Maar dat is hier niet het geval. Misschien, heel misschien komt het nog. Ik hoop het van harte. In ieder geval vraag ik u om de 30 km/u in acht te nemen. Niet alleen op de Aquamarijn maar zeker ook in andere 30 km/u gebieden. Daarmee rijdt u zelf veilig en dwingt u snellere, achterop komende bestuurders, om zich ook aan die snelheid te houden. Rij veilig! 50 en 30 borden geven de maximum snelheid aan. Niet de minimum snelheid.

Geen opmerkingen: