zaterdag 5 juli 2008

Paaltje in fietspad

MIJDRECHT - Vorige week nam ik u mee naar het 'voetgangersgebied' in Mijdrecht. In dit zelfde gebied is mij nog iets opgevallen. Vandaar dat deze rubriek twee weken achter elkaar in De Ronde Venen staat. Ik neem u mee naar het fietspad op het Raadhuisplein, nabij het Burgemeester Haitsmaplein. Vorige week verbaasde ik mij al over het feit dat er een fietspad door het winkelgebied is aangelegd. Deze column kunt u eventueel nalezen op http://www.freewebs.com/petorverkeer (column). Hierin besprak ik vooral de veiligheid van het winkelend publiek. Omdat het fietspad er nu eenmaal ligt, zal ik het deze keer opnemen voor de fietsers onder ons. Tussen het gemeentehuis en de ING-bank heeft de wegbeheerder een dikke korte glimmende paal geplaatst. Kennelijk met de bedoeling om het fietspad in tweeën te verdelen. Hierdoor is de doorrijbreedte beperkt en worden auto's uit het winkelgebied fysiek geweerd. Hoe een wegbeheerder dit uitvoert, wordt aan hem zelf overgelaten. Het is, denk ik, vaak een kwestie van hoe de pet staat. Tien meter eerder is namelijk een rood paaltje midden in het fietspad geplaatst. Ik vraag mij werkelijk af waarom er niet gekozen is voor een duidelijk zichtbare oplossing. Nu staat er midden op het fietspad ineens een glimmende korte paal. Slecht zichtbaar tijdens de schemeruren en vrijwel onzichtbaar bij een regen- of hagelbui. Welke fietser knijpt nou niet zijn of haar ogen dicht tijdens een flinke bui? Of houdt een paraplu boven zijn of haar hoofd? Ik in ieder geval wel. Had er in het midden van het fietspad niet tevens een witte lijn kunnen worden getrokken of een paar witte stenen gelegd? Zo'n lijn die, heel simpel, het pad in twee richtingen verdeeld. Hierdoor dwing je de fietsers aan de rechterzijde de paal voorbij te rijden. De paal geel schilderen hoeft volgens mij ook geen vermogen te kosten. Tenslotte zijn paaltjes op vluchtheuvels vaak ook geel van kleur. Een blauwe sticker met een witte ( naar rechts wijzende) pijl zou ook nog een idee kunnen zijn. Waarmee ik maar wil aangeven dat uw veiligheid geen kapitalen hoeft te kosten. Fiets voorzichtig! Pas op voor slecht zichtbare paaltjes op uw fietsroute.

Geen opmerkingen: