maandag 20 september 2010

50 IN 30 KM. ZONE



MIJDRECHT - Wanneer we wethouder Dekker mogen geloven is Dukaton nu een stuk veiliger. Vooral door de 30 km-zone. Maar heeft hij daar gelijk in? Nee!! Het is juist gevaarlijker geworden. We kunnen namelijk niet vertrouwen op de geplaatste bebording.
In het verleden hebben aanwonenden en de verschillende scholen zich geroerd. Zij hadden aangeven gek te worden van de hard rijdende auto's over de Dukaton. Vooral het aandeel van het vrachtvervoer nam ernstig toe. Waarschijnlijk door het gebruik van de alom bekende TOMTOM. De bobbels in de weg moesten de hoge snelheid er uit halen. Deze hobbels waren op hun beurt weer verantwoordelijk voor extra geluidsoverlast. De wethouder toonde begrip en gaf opdracht die ellendige bobbels te verwijderen. Tevens werd net voor het zebrapad een 30 km-zone ingesteld. 'Kunnen de kinderen veilig oversteken', zal zijn gedachte zijn geweest. Normaal gesproken heeft Dekker daar gelijk in. Dat de verkeersborden juist geplaatst worden is dan wel een vereiste. In die situaties is onze wethouder afhankelijk van anderen. Van collega's die verstand (zeggen te) hebben van verkeersborden en de juiste plaatsing daarvan. Maar kon de wethouder daar wel op vertrouwen? Rijdend vanaf de ringweg zien we duidelijk het '30 km. zone'-bord staan. Net voor de kruising met Aquamarijn. En dat is niet slim. Wanneer namelijk een andere verkeersdeelnemer de Aquamarijn verlaat ziet hij, net voor de kruising met Dukaton, het bord 'einde 30' staan. Vervolgens slaat hij/zij rechts af en ziet het geplaatste bord op Dukaton dus niet. Met andere woorden: hij mag nu max. 50 km/u rijden. Een snelheid die door de verkeersbrigadiers, schoolkinderen en andere zebrapad gebruikers niet wordt verwacht. Sterker nog, na een aanrijding zal een van de partijen kunnen aangeven vanuit Aquamarijn gekomen te zijn.

Geen opmerkingen: