dinsdag 2 september 2008

Begraafplaats voorrang

AALSMEER - Het afgelopen jaar heb ik meerdere mailtjes mogen ontvangen over de voorrangssituatie bij de 'Algemene Begraafplaats Aalsmeer' aan de Ophelialaan. Veel lezers vragen zich af of ze voorrang moeten verlenen aan het verkeer dat van de begraafplaats komt. Dat het in de volksmond een uit- of inrit wordt genoemd is duidelijk. Het is een uitrit, maar hoe zit het verkeerstechnisch? Is het verkeerstechnisch ook een uitrit? Moet ik het verkeer van rechts voorrang verlenen of mag ik doorscheuren? In het verleden heb ik vaker aandacht besteed aan uitrit situaties. Maar het blijft kennelijk een lastig onderwerp. Zeker voor de leek. Daarom schenk ik graag aandacht aan deze specifieke situatie. Zo op het eerste oog kan ik mij voorstellen dat het hier moeilijk te zien is of het een uitrit of een gewone weg is. Om die reden alleen al zou het hier al geen uitrit kunnen zijn. Er zijn namelijk twee punten die u absoluut moet onthouden wanneer u twijfelt of u wel of niet met een uitrit te maken heeft. Ten eerste, is een uitrit is een uitrit wanneer iedereen vind dat het een uitrit is. Denk hierbij maar aan een boerenerf langs een landweggetje. Daarvan zegt iedereen: 'dit is een uitrit'. Ten tweede is een uitrit een uitrit wanneer hij technisch als uitrit is ingericht. Van belang is dan dat de stratenmaker er een schuine grijze rand en haakse hoektegels neergelegd heeft. Het soort wegdek is hierbij niet van belang. Het antwoord over de situatie bij de begraafplaats kunt u nu dus al geven. Verkeer van rechts heeft daar gewoon voorrang. Het is heel duidelijk geen uitrit. Wel blijft het vreemd dat wanneer je je auto tot stilstand brengt om verkeer van rechts voorrang te geven je op een andere kruising stil komt te staan. Maar dat is niet anders. Kijkend naar de foto die ik van de situatie genomen heb vind ik dat het stopverbod niet erg duidelijk geplaatst is. Dit stopverbod is zeer waarschijnlijk van toepassing op de weg naar de parkeerplaats. Er van uitgaande dat je binnen 5 meter van het snijpunt van een kruising niet mag parkeren zou ik zelf het bord wat duidelijker op die weg zelf hebben gezet. Nu ik toch bezig ben is het misschien ook een idee om in het midden van de uitrit/weg een witte druppel te schilderen. Door wat lijnen en/of druppel op het wegdek kan het verkeer vanuit de begraafplaats gedwongen worden zich duidelijk rechts op te stellen. Hierdoor wordt het voor de bestuurders op de Ophelialaan duidelijker dat het een gewone weg betreft. Rij voorzichtig, neem nooit voorrang. Zeker niet wanneer u twijfelt of u wel of niet met een uitrit te maken heeft.

Geen opmerkingen: