vrijdag 12 september 2008

Lantaarns midden op trottoir

AALSMAAR - Deze keer de Koningsstraat. Het doodlopende stuk van deze straat is de afgelopen maanden doorgetrokken naar de Karperstraat. Niet voor auto’s maar uitsluitend voor de fietsers. Een mooi recht fietspad met aan beide zijden een trottoir aangelegd. En omdat het in Aalsmeer-oost vast ook wel eens donker wordt zijn er bovendien lantaarnpalen geplaatst. Mooi en veilig dus. Er is kennelijk goed over nagedacht door mensen die verstand hebben van esthetische inrichting. Het is niet de eerste keer dat ik uw wegbeheerder attent maak op raar geplaatste lantaarnpalen. (U kunt de column nog eens nalezen op mijn site, nummer 2008-03.) Zal de wegbeheerder weten dat er op een trottoir niet alleen voetgangers met helder zicht lopen. Hij zal toch wel weten dat (tweeling) kinderwagens, rolstoelen, visueel gehandicapten voetgangers en niet te vergeten de gehandicaptenautootjes op trottoirs te vinden zijn. Bestuurder van die autootjes mogen rijden op plaatsen waar ze het zelf veilig vinden. Dus ook op een trottoir. Dus ook op dit trottoir. Hoewel deze autootjes smal lijken zijn ze toch altijd zo’n 1.10 meter breed. In ieder geval breder dan de smalste doorgang die hier nu gerealiseerd is. De afstand tussen het fietspad en de lantaarnpalen is minder dan 1.10 meter. Net als de afstand tussen de berm en de palen. Slechtzienden verwachten toch niet hele series lantaarnpalen in het midden van een trottoir. Kom op gemeente, denk toch eens na. Dit kan tegenwoordig echt niet meer. Misschien denkt u als lezer nu “dan gebruiken ze toch het trottoir aan de andere zijde. Daar waar geen lantaarnpalen staan” In dat geval raadt ik u aan eens te kijken wanneer de school begint of uitgaat. Druk, druk, druk aan die zijde. Ook ik zou niet graag tussen al die springende en rennende jeugd rijden of wandelen. Wanneer je een trottoir aanlegt, leg er dan een aan die veilig is en waarop iedereen weet wat hij/zij verkeerstechnisch kan verwachten. Ik ben benieuwd wat de gemeente deze keer gaat doen. Dit was voor mij in ieder geval de laatste keer dat ik u, en de gemeente Aalsmeer, ongevraagd mijn mening heb mogen geven over de verkeersveiligheid. Dit is namelijk mijn laatste column geweest voor het Witte Weekblad. Bedankt voor alle tips die ik van u heb mogen ontvangen. Uiteraard bedank ik vooral de redactie voor de kans en het vertrouwen. Stoppen met schrijven over verkeer doe ik niet. Op mijn site kunt u mij volgen bij mijn nieuwe stap. Heel graag tot ziens.

Geen opmerkingen: