donderdag 18 september 2008

30 of 50 km/u


AALSMEER - Voordat ik, samen met u, de Hornweg in Aalsmeer oprijd een blijde mededeling. Een buurtbewoner uit Kudelstaart berichtte mij dat de gemeente de gewraakte ribbels op de Bilderdammerweg heeft weggehaald. Tot grote opluchting van de buurt overigens. Het is er een stuk rustiger en veiliger geworden. Of ik de gemeente wilde bedanken. Natuurlijk, bij deze graag gedaan. Vorige week ontving ik een mailtje van Carla B. Als ik haar naam goed onthouden heb tenminste. Nadat ik het mailtje had gelezen lukte het mij niet meer om haar te antwoorden. Er ging iets gruwelijk mis in huize Hoogland. Plotseling was haar verhaal volledig uit mijn laptop verdwenen. Zelfs hotmail was haar kwijt. Vandaar dat ik haar inzending bovenop de stapel heb gelegd en deze week alvast behandel. Carla vroeg zich af wat de toegestane snelheid op de Hornweg is. Met name het gedeelte tussen de Willem Alexanderstraat en de Legmeerdijk. Ik bleek te maken te hebben met de scherpe verkeersblik van Carla. Gelukkig maar, want van die scherpe blikken moet ik het toch vaak hebben. Wat is de situatie. Normaal gesproken moet een afwijkende snelheid of parkeerverbod na iedere kruising van wegen herhaald worden met verkeersborden. Om te voorkomen dat er veel verkeersborden geplaatst moeten worden heeft men ooit bedacht dat er zones aangewezen kunnen worden. Op die manier kan de wegbeheerder een bepaalde snelheid of parkeerverbod aan een hele wijk toewijzen. De “30 km zone” is hier een veel toegepast voorbeeld van. Deze zoneborden worden dan uitsluitend geplaatst bij de in/uitgangen van een wijk. Voorwaarde is wel dat het woordje “zone” op het bord staat afgedrukt. Is dat niet het geval dan telt de betreffende snelheid slechts tot de volgende kruising. Toen Carla met haar auto de Willem Alexanderstraat uit kwam rijden en linksaf de Hornweg op stuurde passeerde zij bij het zonebord “einde 30 km/u”. De Hornweg ligt binnen de bebouwde kom. Dus mocht zij haar snelheid gelijk opvoeren naar 50 km/u. Een uurtje later, na het boodschappen doen in Amstelveen, reed Carla in tegenovergestelde richting weer naar huis. Nu kwam zij vanaf de Legmeerdijk de Hornweg op. Tot haar grote verbazing zag zij een 30km/u bord, maar er miste wat. Het woordje “zone”. De maximale snelheid van 30 km/u is hierdoor geldig tot aan de Willem Alexanderstraat. Terwijl Carla een uurtje geleden hier nog 50 km/u mocht rijden mag zij nu over dat zelfde stuk Hornweg niet harder dan 30 km/u. Zoals de bebording nu is gelden er inderdaad twee maximumsnelheden. Vreemde situatie. Rij voorzichtig en houdt er rekening mee dat er wegen zijn waarop uw tegenligger misschien wel 66% sneller mag rijden dan u.

Geen opmerkingen: