maandag 15 oktober 2007

Kruisvlak vrijhouden


AALSMEER - De afgelopen maanden ontving ik meerdere mailtjes over een situatie op de Bachlaan te Aaslmeer, net voor de aansluiting met de Legmeerdijk (N231). Enthousiast dook ik achter mijn toetsenbord en beschreef de situatie voor mijn column. Net toen ik mijn artikeltje af had reed ik langs de bedoede kruising. Tot mijn schrik zag ik dat een onbekende het probleem al had opgelost. Dat moet hij tenminste gedacht hebben. Ik kon niet anders dan opnieuw achter mijn laptop plaats nemen. De onbekende had beter even kunnen wachten tot hij dit artikeltje had gelezen. Wat is er allemaal aan de hand vraagt u zich af? Ik ga een poging ondernemen. Wanneer u deelneemt aan het verkeer wordt u vaak gevraagd een keuze te maken tussen (kennelijk) tegenstrijdige signalen. Dit kunnen aanwijzingen zijn in de vorm van een verkeersbord, een tekstbord, of tekens op het wegdek. Vlak voor de bovengenoemde kruising zie je aan de rechterzijde nog een verborgen in-uitrit. Om deze situatie aan te geven is een groot wit vierkant / kruis op het wegdek geschilderd. Een duidelijke oplossing die wel vaker wordt toegepast. Rechts van de stopstreep, gemonteerd op een paal van het verkeerslicht, hangt een klein bordje. Hierop kon u lezen: “oprijden tot de stopstreep”. Een logisch (tekst)bordje. De verkeersinstallatie weet namelijk niet eerder dat er een voertuig staat te wachten tot er over een detectielus wordt gereden. Deze detectielus ligt in het wegdek, precies tussen het kruisvlak en de stopstreep. De afstand tussen stopstreep en kruisvlak is iets meer dan 2 flinke stappen. Een beetje auto is gauw een metertje of drie. Jezelf aanmelden bij deze verkeerslichten zonder gedeeltelijk op het kruisvlak te gaan staan lukt niet. Uw eerste reactie zou dan ook kunnen zijn te wachten tot er een piepklein autootje of motorrijder u komt helpen. Mocht dat niet het geval zijn dan kunt u de auto altijd nog overdwars plaatsen. Maar dat is gekheid natuurlijk. Deze vlakken geven alleen aan dat er een kruising is en u dus extra moet opletten. Je mag zo wie zo een kruising van wegen niet blokkeren. De situatie zoals die daar was klopte. U mag best een stukje over een wit kruis staan, zolang de kruising zelf maar vrij blijft. Spijtig genoeg heeft iemand nu het tekstbordje met witte verf besmeurd. Niet erg netjes. Nu bestaat de kans dat bestuurders niet tot aan de stopstreep doorrijden en nutteloos staan te wachten. Onze schilder was niet alleen slecht op de hoogte. Hij heeft zich zelfs schuldig gemaakt aan het strafbare feit vernieling. Erg jammer. Rij veilig! Laat wijzigingen vooral over aan de wegbeheerder!

Geen opmerkingen: