maandag 1 oktober 2007

Voorbeeld gemeenteauto


MIJDRECHT - Motorrijden is voor mij een zeer plezierige bezigheid. Ik prijs me dan ook gelukkig dat mijn vrouw met de aankoop van zo'n monster heeft ingestemt. Ik weet vanuit mijn vriendenkring dat niet iedere vrouw zich in zo'n aankoop kan vinden. Maar dat terzijde. Motorrijden heeft ook zo zijn minpunten. Wacht dacht u van automobilisten die hun sigarettenpeuk al rijdend uit het geopend raam of dak gooien. Ook zijn er automobilisten die hun voorruit weer helder en fris willen maken. Dat doen ze dan niet even voordat ze vertrekken. Nee, bij voorkeur wordt dat al rijdend gedaan. En dan nog het liefst wanneer er een motorrijder achter hen rijdt. De spetters en peuken vliegen je soms letterlijk om je oren. Zo de helm in. Maar er is meer. Vaak ligt er op het wegdek van kruisingen en rotondes hopen aarde en zand. Het kan niet anders of die stoffen zijn van transporten afkomstig. Heel onplezierig wanneer je met je scootertje of motor op die plaatsen in de ankers moet, zoals motorrijders een noodstop noemen. De kans dat je onderuit gaat is heel groot. Daarom hebben chauffeurs de verplichting om zand, aarde en andere soorten losse lading af te dekken. Niet alleen bij het vrachtverkeer maar ook bij aanhangwagentjes achter personenauto's en landbouwvoertuigen. Hierdoor krijgt de wind er minder vat op en blijft de lading daar waar het hoort. Namelijk op de laadbak. Spijtig genoeg zie je zelden dat een chauffeur een dekzijl over zijn lading heeft gespannen. Waarom begin ik hier over. Je mag als weggebruiker er toch van uitgaan dat een gemeente hierin het goede voorbeeld geeft. Jammer genoeg is men zich in De Ronde Venen hiervan (nog) niet voldoende bewust. Regelmatig zie ik een auto van deze gemeente waarvan de bestuurder de specifieke (transport)verkeersregels onvoldoende kent. Op de foto's treft u twee voorbeelden aan. De eerste foto toont een vrachtauto waarvan de lading niet is afgedekt. Bij de bestelauto, op de tweede foto, ziet u dat er een huis, tuin en keuken kliko aan de buitenzijde van de auto is opgehangen. En dan ook nog precies voor de achterkentekenplaat. Rij voorzichtig, denk ook aan de tweewielers.

Geen opmerkingen: