vrijdag 3 oktober 2008

Te veel tekst op onderbord


MIJDRECHT - In deze column neem ik u toch weer een keertje mee naar de Dorpsstraat in Mijdrecht. Het is niet ons eerste uitstapje daar naar toe. En ik weet nu al dat het ook niet onze laatste bezoek zal zijn. Zoals u op de foto kunt zien heeft de wegbeheerder aangegeven dat het hier een voetgangersgebied betreft. Maar opgepast, niet op ieder uur van de dag immers. Ik stond even stil om het onderbord te kunnen lezen en te begrijpen. Volgens mij is het hier uitsluitend een voetgangers gebied wanneer de winkels feitelijk open zijn. Maar dat zou vermoedelijk een te simpele tekst zijn geweest. Zoals u op de foto kunt lezen staat er: “fietsen toegestaan m.u.v. maandag 12-18 dinsdag t/m vrijdag 9 –18 zaterdag 9 –17 en op koopavonden tot 21 uur. Een onderbord met 23 woorden. En dan heeft men het woordje “uur” nog drie keer weggelaten. Wanneer u thuis een brief schrijft gebruikt u zeer waarschijnlijk niet meer dan 15 woorden per zin, Mensen met een hogere opleiding kunnen tot 25 woorden gaan. En natuurlijk zijn er bollebozen die meer aankunnen. Maar dat zijn er niet veel. Ik probeer in mijn columns de zinnen altijd binnen de 15 woorden te houden. Het onderbord hier is er eentje met te veel en te ingewikkelde tekst. Voordat een weggebruiker de tekst op dit bord heeft kunnen lezen is hij er vast al voorbij. Laat staan dat er precies begrepen is wat er bedoeld wordt. Ik vroeg mij tijdens het lezen af “welke dag is het vandaag en hoe laat leven we”. Een tweede keer lezen was het enige wat mij overbleef. Ik hoor de wegbeheerder al reageren: “Die tijden en dagen moeten echt genoemd worden. Anders kunnen mensen zich straks misschien beroepen op het feit dat ze de openingstijden niet wisten”. Maar dan heb ik een kleine verassing voor ze. De niet winkelende fietser weet toch ook niet wanneer de Mijdrechtse koopavond is. En wat mogen we wel en niet op de koopzondagen? Die zondag wordt zelfs helemaal niet genoemd. Wanneer de wegbeheerder consequent was geweest had hij in plaats van “koopavonden” in ieder geval de “donderdag” genoemd. Ik wil helemaal niet kinderachtig doen. Het is absoluut geen halszaak. Maar er zijn dagen dat de politie hier probeert te handhaven. Tijdens die confrontaties moet voorkomen worden dat er discussies ontstaan tussen de politie en degene die de boete krijgt. Verkeersregels moeten voor iedereen duidelijk zijn. Ook voor de dorpsgenoten die niet, slecht of helemaal niet kunnen lezen. En dan heb ik het nog niet over de toerist of buitenlandse arbeider gehad. Daarnaast stel ik mij op het standpunt dat een voetgangersgebied ook daadwerkelijk een voetgangergebied moet zijn. Niet allerlei lastige uitzonderingen verzinnen en toepassen. Laten we daar toch eens mee stoppen. En als we dan toch een onderbord maken, maak hem dan simpel leesbaar en begrijpelijk voor iedereen. Loop, lees en fiets voorzichtig, zeker in uw voetgangersgebied.

Geen opmerkingen: