zondag 17 oktober 2010

Fietsers van twee kanten


AALSMEER - Op verkeersborden moet een weggebruiker volledig kunnen vertrouwen. Of het nu waarschuwings-, parkeer- of voorrangsborden zijn. Spijtig genoeg is dat niet altijd en overal het geval. Soms worden wij als verkeersdeelnemer zelfs gevraagd op te passen voor fietsers die er niet zijn en zeer waarschijnlijk ook nooit zullen komen.

 Afgelopen zomer werd ik door meerdere Aalsmeerders attent gemaakt op een simpel onderbordje. Dit bordje hangt onder een bord 'u nadert een voorrangsweg' op de Kudelstaartseweg, net voor de kruising met de Bachlaan. Twee pijlen geven aan dat ik fietsers mag verwachten vanuit twee richtingen. Extra uitkijken dus.

Het vreemde is alleen dat ik weet dat de Kudelstaartseweg ter plaatse aan twee zijden een fietspad heeft. Eén voor fietsers in de richting van het centrum en de andere voor fietsers vanuit het centrum. Wanneer ik dus het eerder genoemde onderbordje bekijk geeft die mij aan dat je op de fiets aan de verkeerde zijde naar het centrum mag rijden. En dat lijkt mij nou net niet de bedoeling.
Het verdrietige is dat een van de melders hierover al eens aan de bel heeft getrokken bij de gemeente. Er is alleen, tot vandaag, niets mee gedaan. Eerlijk is eerlijk, de gemeente heeft mij daar een geweldig plezier mee gedaan. Ik heb tenslotte weer een onderwerp voor mijn column.
Onnodige of verkeerde verkeersborden kunnen de verkeersdeelnemers onzeker maken. Zeker wanneer de persoon in kwestie de ene dag een auto bestuurt en de volgende dag sportief op de fiets zit. Een wegbeheerder heeft de plicht om te zorgen voor een correcte plaatsing van verkeersborden, conform de wegindelingen en raadsbesluiten.

Geen opmerkingen: