maandag 11 oktober 2010

Tractoren, levensgevaarlijk



Regio - Welke automobilist wordt niet gek van een tractor zo vlak voor zijn snufferd. Ik in ieder geval wel. Vooral wanneer ik te laat naar mijn werk ben vetrokken en dus vreselijke haast heb. Juist op die dagen rijdt er zo'n gevaarte op mijn provinciale weg met een snelheid die net de helft is van wat is toegestaan.


En bleef het daar maar bij. Provinciale wegen zijn meestal ook nog eens voorzien van die akelige dubbele doorgetrokken strepen. Inhalen laat ik persoonlijk dus wel uit mijn hoofd. Het CJIB rekent hier voor deze overtreding een slordige 160 euro, exclusief 6 euro administratiekosten. Zonde van mijn geld. Ik geef het liever uit aan een etentje met mijn vrouw. 'Had je maar op tijd moeten vertrekken', fluister ik mijzelf dan maar toe. Dat tractoren en andere machines rijden over de wegen die eigenlijk voor mijn auto bestemd zijn kan ik nog net begrijpen. Maar dan wel veilig graag. Want daar mankeert het vaak aan. Je wilt niet weten hoe vaak ik ontbrekende spiegels, remlichten en richtingaanwijzers zie. En weet u dat snotneuzen van 16 jaar deze enorme gevaartes zonder enig rijbewijs mogen besturen? Ik kan mij echt niet voorstellen dat zij voldoende verantwoordelijkheidsgevoel hebben om zich met tonnen vracht in het hedendaags verkeer voort te kunnen bewegen. En dan heb ik het nog niet gehad over de suikerbieten en aardappelen die verloren worden bij het nemen van bochten. Samen met kluiten vette klei. In bochten waar even later weer een motor of scooterrijder met hoge snelheid doorheen wil. De gevolgen laten zich raden. Ik ben er nog niet hoor! Soms toer ik op mijn motor. Rijdt er voor me een landbouwer met balen hooi, hoog opgestapeld en niet afgedekt. Ik moet dan door een gordijn van stof en zand heen zien te komen. Maar er zijn ook momenten waar je je moeilijker op kunt instellen. Als je pech hebt ben je samen met zo'n machine betrokken bij een aanrijding. En dan bedoel ik vooral tractoren met van die werktuigen achterop. Zoals bijvoorbeeld een hooischudder. U kent ze wel. Achter de tractor steken dan massa's scherpe punten in alle richtingen. Niet alleen naar boven en beneden maar zelfs naar links en rechts. Terwijl een bescherming wel verplicht is. De bloederige gevolgen laten zich raden. In gedachten zie ik altijd een meisje op haar scooter die pennen inglijden. Ik ben altijd extra alert bij het zien van deze spiesen. Tractoren kunnen levensgevaarlijk zijn.

Geen opmerkingen: