zondag 31 oktober 2010

Parkeerplaats bij zwembad


MIJDRECHT - Op 7 juni 2010 is het nieuwe zwembad Veenweide in gebruik genomen. Normaal gesproken zorg je als eigenaar/beheerder dat op die feestelijke dag de bouw klaar is. Niet een klein beetje maar helemaal. De zwemmer(tje)s moeten veilig hun baantjes kunnen trekken. Het betalend publiek moet zonder gevaar het terrein op kunnen. De parkeerplaats en toegangsweg zullen daarom ook verkeerstechnisch in orde moeten zijn.

Vorige week mocht ik met mijn kleinzoon naar zijn eerste zwemles. Bij de ingang van de parkeerplaats stond een verkeersbord 'verboden voor vrachtauto's'. Dit is op zichzelf al onbegrijpelijk. Tenslotte moeten de bowling, het zwembad en het restaurant bevoorraad worden. Groot was mijn verbazing toen ik het onderbord zag. Dat gaf namelijk aan dat het bord niet geldt voor personenauto's. Een meer dan ongebruikelijke combinatie van borden. We verbieden vrachtauto's en zonderen personenauto's uit. 'En hoe zit het dan met brommertjes, motoren en bussen', vroeg ik mij af. Daar is niets over te vinden. Hetgeen bij de gemiddelde verkeersdeelnemer alleen maar verwarring geeft. Weer een voorbeeldje van: 'we doen maar wat'. Het vreemde is dat verkeersborden die er wel hadden moeten staan niet geplaatst zijn. Er zijn bijvoorbeeld extra brede parkeervakken gerealiseerd voor de houders van gehandicaptenkaarten, maar het verplichte P-bord ontbreekt. En als ik het goed gezien heb zijn er twee plaatsen voor bussen. Ook niet aangegeven. En dan de maximale snelheid op het terrein. Zoals het nu is kan er met een gerust hart nog 50 km/u worden gereden. Geen beperking, geen bord te vinden. Afsluitend verzoek ik de beheerder nog even te letten op de pilaren voor de uit/ingang. Die zijn ideaal voor kinderen om verstoppertje of tikkertje te spelen. Zolang auto's (waaronder taxi's) nog tot de in/uitgang mogen rijden, stoppen en parkeren is dat een levensgevaarlijke situatie. Nog niet zo lang geleden hebben we de gevolgen kunnen zien in Amstelveen. Daar werd door een taxi die een stukje verplaatst werd een kindje van bijna twee doodgereden. Laten we in De Ronde Venen dit soort ongevallen voor blijven.

Geen opmerkingen: