zondag 3 oktober 2010

60 km/u in De Hoef


MIJDRECHTHeel groot het getal “60” in de kleur wit op het wegdek geschilderd. Waarschijnlijk bedoelt de wegbeheerder dat daar niet sneller gereden mag worden dan 60 km/u. Ik laat u nogmaals zien dat er niet nagedacht wordt over de juiste regelgeving met betrekking tot de verkeersregels.

Rijdend over de Oude Spoorbaan vanuit De Hoef naderde ik de Oosterlandweg.  Deze kruising is nog niet zo lang geleden opnieuw ingericht. Hij is iets verhoogd en het wegdek is voorzien van nieuw asfalt. Ook een kruising verder, de A.C. Verhoefweg heeft deze metamorfose ondergaan. Het ziet er netjes uit. Maar daar blijft het bij. Want het is onduidelijk hoe hard je maximaal op deze kruising mag rijden.

Net toen ik de Westerlandweg voorbij was gereden zag ik het bord “einde bebouwde kom, De Hoef”.  Ik mocht nu dus 80 km/u gaan rijden. Ik deed dat niet want ik wilde de situatie goed bekijken. Tenslotte had ik van twee Mijdrechtenaren een tip gekregen en ik wilde de situatie graag behoorlijk bekijken. Even voor de genoemde kruisingen staat er op het wegdek in grote witte cijfers het getal zestig. Maar is daarmee de maximale snelheid 60 km/u geworden. Nee!!!  Ik heb het al eens eerder aangehaald maar teksten op borden en wegdek zijn niet rechtsgeldig binnen de wegenverkeerswetgeving. De wegbeheerder moet altijd een verkeersbord plaatsen. U kent ze wel, rond, wit met rode rand en in het zwart het getal “60”. En die borden staan er niet. De politie kan daar dus niet verbaliseren. Wat natuurlijk niet wegneemt dat kruisingen sowieso voorzichtig moeten worden benadert en overgestoken. Ikzelf vind daar 60 km/u nog te hard.

Misschien heeft de wegbeheerder bedacht om daar slechts een adviessnelheid aan te geven. Maar ook in dat geval zeg ik tegen de wegbeheerder: “ doe het zoals het voorgeschreven is en gebruik de juiste borden”. Geef als overheid de verkeersdeelnemer voldoende houvast. Dat verkleint ook nog eens de kans op claims.

Geen opmerkingen: