maandag 30 juli 2012

Fietspad in het centrum


Mijdrecht


Het fietspad door het centrum van Mijdrecht. Er is al veel over geschreven en gesproken. Nog steeds krijg ik mailtjes van bewoners dat ze er helemaal niets van begrijpen. En dat is logisch. Het vreemde is namelijk dat iedere toegang zijn eigen (verkeers) regeltjes kent. Het kan niet verwarrender en ik zal proberen het u duidelijk te maken.  
Globaal heeft  dit fietspad drie startpunten en gemakshalve heb ik ze genummerd.  Nummer 1 gebruikt u wanneer u vanuit Hofland komt fietsen.  Nummer 2  kunt u vinden aan het Burgemeester Haitsmaplein en tenslotte geeft nummer drie toegang vanuit de Raadhuisstraat.
Ik begin graag met de eerste toegang, die vanuit Hofland.  Daar staan bij de ingang twee borden.  De meest rechter zegt dat u te maken heeft met een voetgangersgebied en het  linker  geeft aan dat het een fietspad is. Onder het (G07) rond/blauwe voetgangersgebied bord hangt een onderbord. Dit bord zegt : “m.u.v. verzorgend verkeer”.  Dat is prima, maar verzorgend verkeer rijdt hier vooral over het fietspad en niet over het voetgangersgedeelte.  Dan het blauwe rechthoekige bordje (G13) “Fietspad”.  Voor de zekerheid heb ik de juiste betekenis nog even nagekeken. Wanneer uitsluitend dit bordje word gebuikt mogen de gebruikers van het fietspad er van uitgaan dat er geen enkel ander voertuig gebruik van maakt. 
Om onze wegbeheerder even te helpen verwijs ik naar de beschrijving van het CROW-kennisnet. Daarin staat dat bord G13 alleen wordt toegepast als dit uit het oogpunt van duidelijkheid gewenst is of als andere weggebruikers (dan fietsers of eventuele voetgangers) op het pad nadrukkelijk geweerd dienen te worden.  
U mag het nu zeggen.  Mag ik hier nu wel of niet verzorgend verkeer aantreffen?
Bij de tweede toegang kunt u bord G13 ook vinden. Enkele meters verderop ( na een kruising van wegen) treft u het bekende rond blauwe voetgangersgebied bord weer aan.  Mogen u en ik daar nu wel of niet fietsen?  
Tenslotte nummer drie.  Niets, maar dan ook helemaal niets wijst er op dat u hier een fietspad op rijdt. Uitsluitend het ronde blauwe bord dat een voetgangersgebied aangeeft treffen we aan. Wanneer u vanuit hier het centrum inloopt mag u er als voetganger vanuit gaan geen fietsers tegen te komen. 
Ik hoop deze week nogmaals aangegeven te hebben dat de bebording in De Ronde Venen natte vingerwerk is. Eén fietspad en drie verschillende bebordingen c.q. regelgevingen. Het lijkt er niet op dat er met enige kennis van zaken borden geplaatst of fietspaden worden aangelegd. Ik hoop dat de politie bij de gemeente aandringt op een juiste bebording voordat ze overgaan op handhaving van welke regel dan ook. Heeft u ook een vreemde situatie in uw omgeving, dan hoor ik het graag voor een nieuwe column. Voor de liefhebber zijn alle verkeersborden, hun betekenis en toepassingen op te vragen via mijn website: http://www.petorverkeer.nl/borden.htm.





Geen opmerkingen: