maandag 30 juli 2012

Verkeersbesluiten



“Voortaan is ook een verkeersbesluit nodig voor het plaatsen van een bushaltebord (L3). Reden is dat bushaltes ook in routeplanners en navigatiesystemen moeten kunnen worden opgenomen”. Dat kon ik lezen in de nieuwsbrief die ik regelmatig ontvang van “verkeersnet.nl”
Overheden worden dan verplicht verkeersbesluiten voortaan elektronisch bekend te maken. Dit voorstel  is inmiddels naar de 2e Kamer gestuurd. De reden  voor deze  aanpassing is dat de makers van digitale kaarten meestal niet tijdig kunnen beschikken over de wijzigingen in de wegennet. Daarom moet iedere gemeente straks elk verkeersbesluit bekend gaan maken in de elektronische Staatscourant . Vroeger moest dat in één of meer plaatselijke dag- of weekbladen. Nu is er dus een pagina op internet ontwikkeld waar overheden gebruik van kunnen maken. Alle wegbeheerders, dus ook de gemeente De Ronde venen,  krijgen daar de beschikking over.
En ik verheug mij daar op.  Al eerder schreef ik over de vreemde plaatsing van bushaltes.  In de prinses Margrietlaan bijvoorbeeld  zijn op twee kruisingen haltes  geplaatst. Artikel 23 van het RVV zegt dat auto’s, bussen, motoren en scooters niet mogen stilstaan op een kruising.  U als automobilist kunt daar zonder pardon een bekeuring voor krijgen. Terwijl de  bus daar, in strijd met het artikel 23 RVV,  MOET  stoppen wanneer iemand uit - of in wil stappen. Heel vreemd.
Spijtig genoeg hoeven wegbeheerders niet alsnog een verkeersbesluit  te nemen voor de  borden die al geplaatst zijn.  Maar het mag natuurlijk wel, misschien zelfs wel verstandig.

Geen opmerkingen: