vrijdag 10 oktober 2008

Raar voetgangersgedeelte op bruggetje

AALSMEER - Een woonwijk behoort verkeersveilig te zijn. Zeker een moderne wijk als Aalsmeer - oost. Volwassenen, kinderen en gehandicapten moeten zich veilig voelen op straat. Niet alleen bij het naar school gaan of boodschappen doen. Ook tijdens het buiten spelen. Een wegbeheerder heeft hier een verantwoordelijke taak. Ik vind het van belang dat iedereen, maar dan ook iedereen, kan zien wat er van hen in het verkeer verwacht wordt. Niet alleen de automobilist die in het bezit is van een rijbewijs moet het snappen. Zeker ook de schoolgaande kinderen die niet meer dan een paar simpele verkeerslesjes op school hebben gehad. Lesjes waarin ze amper leren een hand uit te steken bij het afslaan. Ik leerde vroeger mijn kinderen het trottoir te volgen op weg naar school. Oversteken mochten ze op een punt waar de weg overzichtelijk was en de oversteek kort. Zolang ze maar op het trottoir bleven was ik gerust. De ouders in Aalsmeer-oost zitten met de handen in het haar. Hoe leren ze hun kroost zich in het verkeer te gedragen. Hoe moeten ze hun dreumesen iets leren wanneer het voor henzelf al onduidelijk is. Ik heb daar diverse mailtjes over ontvangen. Toegegeven, de wijk op zich ziet er fantastisch uit. Persoonlijk zou ik daar best wel willen wonen. Alleen verkeerstechnisch kan ik soms wel janken. Bekijk de foto eens die ik genomen heb van de brug in de Karperstraat nabij de Vlinderweg. Op de brug is een strook aangegeven met een soort punaises. Zeer waarschijnlijk is deze gerecreĆ«erde strook bedoeld voor de voetganger. Het blijkt alleen nergens uit. Wanneer je als voetganger oversteekt vanuit de Karperstraat naar de Vlinderweg mis je een veilig trottoir. Auto’s, fietsen en bromfietsen kun je over de gehele breedte van deze brug rijdend aantreffen. Zowel links als rechts van de punaises. Ik heb werkelijk geen idee wat hier het enige en juiste gedrag is voor alle weggebruikers. In de gehele wijk is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen het voetgangers verkeer en het gemotoriseerde verkeer. Overal liggen verhoogde trottoirs. Behalve op de bruggen. U kunt op de brug zelfs een geparkeerde auto aantreffen. “Waar kan ik hier nog veilig oversteken”vraagt u zich waarschijnlijk af. Ik zou het echt niet weten. Een puntje weet ik wel. Bij het ontbreken van een voet- of fietspad wordt van een voetganger gevraagd aan de andere kant van de weg ( dus links, tegen het verkeer in ) te lopen. Maar of dat hier veilig is! Over deze situatie is nog veel meer te schrijven. Toch wil ik het hier bij laten. Veel fantasie heb je niet nodig om te bedenken wat hier allemaal mis kan gaan. Rij en loop voorzichtig, zeker op de bruggen in het nieuwe Aalsmeer-oost.

Geen opmerkingen: