donderdag 30 oktober 2008

Wethouder oneens met politie


VINKEVEEN - Als columnist van het Witte Weekblad ga ik er deze week gemakshalve van uit dat u ook de andere huis aan huis bladen leest. Vorige week stond in een van de andere bladen een artikel dat één van de Rondeveense fractievoorzitters door de politie bekeurd was. Dit drama had zich afgespeeld op de Vinkekade inVinkeveen. Deze voorzitter woont daar kennelijk. In het kort leg ik u uit wat er gebeurd is. Op de Vinkekade is een geslotenverklaring van kracht voor auto’s en motoren binnen bepaalde tijdstippen. De Ronde Venen had de bewoners van de Vinkekade schriftelijk beloofd dat zij, tijdens die verboden tijden, daar wel mochten rijden. Dit zou in overleg met de politie zijn gebeurd. Kennelijk werd dit tevens door een (tijdelijk) onderbord aangegeven. Maar nu komt de grote grap. Het onderbord was niet meer aanwezig toen onze fractievoorzitter de Vinkenkade opreed. En, zo zegt de wethouder die het voor hem opneemt, kwam er een “overijverige diender” een bekeuring uitschrijven. Onze twee gekozen politici vonden het ongehoord dat de bewoners (en dus zijzelf) een dikke prent kregen. Terwijl diezelfde bewoners (en dus zijzelf) beloofd was dat zij er wel mochten rijden. Meteen werd de makkelijke stap naar een krant gezet. Uiteraard moest er ook een kwaaie brief naar de baas van de agent. Jammer, ik kan manieren bedenken die een stuk vriendelijker, professioneler zijn. Maar nu ik even. Om te beginnen wil ik de mannen eens vragen mijn columns van het afgelopen jaar te lezen. Hierin ben ik richting de gemeente altijd netjes en beschaafd gebleven. Ik heb geen personen benoemd en mij vooral gericht op de feiten. Voor hetzelfde geld had ik die feiten overspoeld met een makkelijk en smakeloos sausje. Een reden hiervoor had zo langzamerhand kunnen zijn dat afgelopen jaar geen van de situaties, beschreven in de columns, door de gemeente is opgepakt. Alles is zo gebleven zoals het was. Lekker makkelijk. Met andere woorden, de taak van wegbeheerder wordt door de gemeente De Ronde Venen niet echt serieus genomen. Nu is de politiek eindelijk zelf een keer aan de beurt. Wat een tegenvaller zeg, een bekeuring krijgen. En het kost nog geld ook! Ja, zo gaat dat als je een verkeersovertreding begaat. Op een klein stukje verkeerswetgeving na zal ik er verder over zwijgen. U mag uw eigen conclusie trekken. Borden en onderborden zijn geldig zoals ze op dat moment staan en gezien kunnen worden. Niet alleen voor de bestuurders van auto’s en aanwonenden van de Vinkekade. Zeker ook voor de politieman of vrouw die zijn of haar werk ter plaatse doet. Borden zijn zelfs geldig wanneer ze niet door het bevoegde gezag, maar door een burger, zijn geplaatst. Datzelfde geldt ook wanneer (onder)borden zijn weggehaald door anderen dan het bevoegd gezag. Ik heb de bewuste situatie zelf niet gezien. Toch ga ik er van uit dat de agent de bon terecht heeft uitgeschreven. Gemeentes kunnen namelijk nooit met een brief de inwoners (of henzelf) toestemming geven de wet te overtreden. Dat kan en mag niemand, zelfs onze politie niet. Degene die dat wel doet gaat zijn boekje ver te buiten en handelt niet integer. Waar hebben wij anders onze landelijke (verkeers)wetten voor. Dit punt wil ik even gemaakt hebben. De agent in kwestie was niet overijverig, hij deed gewoon integer zijn werk. Daar betalen wij hem als samenleving voor. Hij bekeurde zonder aanzien des persoon. Hadden we maar meer van die mannen. Wat de gemeente wel kan doen is simpel. Ten eerste: zich ook integer gedragen en handelen. Ten tweede: als wegbeheerder signalen uit de samenleving serieus nemen en goede verkeersbesluiten daarop laten volgen. Voordat deze besluiten van kracht worden advies bij diezelfde politie inwinnen. Samenwerken heet dat. Zij weten veel meer van de verkeersregels en de gevolgen bij handhaving dan een gemeentebestuurder. Met zo’n besluit in de hand kunnen verkeerssituaties aangepast worden en is Mijdrecht weer een stukje veiliger. Als ik de betreffende wethouder en/of de fractievoorzitter was zou ik wel weten wat me te doen stond tegenover de agent en zijn chef. En de boete dan ? Gewoon betalen !

Geen opmerkingen: