zondag 26 oktober 2008

Wir-war van verkeersborden


MIJDRECHT - De dagen en avonden worden weer korter en guur. Gelukkig maar. Mijn vrouw en ik verheugen ons namelijk weer op deze knusse tijd. Met als belangrijkste dag het welkom heten van Sinterklaas met Bastiaan, onze kleinzoon. Een mooiere taak kunnen wij ons als opa en oma nauwelijks voorstellen. Maar dat interesseert u natuurlijk geen snars. Daarvoor leest u mijn column niet. U verwacht van mij dat ik u meeneem naar een vreemde of onbegrijpelijke verkeerssituatie. Vandaar dat ik nu direct stop bij de kruising van de provinciale weg N201 met de 2e Zijweg in Mijdrecht, richting Dukaton. Rechts in de berm staan twee palen. Op de eerste paal is een verkeersbord bevestigd dat ons verbiedt er met onze auto of motor in te rijden. Op zich niet zo vreemd want de 2e Zijweg is een smalle weg. Er rijdt veel (schoolgaand) fietsverkeer en hij heeft een zachte berm. Dit eerste bord heeft geen onderbord. Met andere woorden, “geen enkel motorvoertuig, zoals een personenauto, tractor, vrachtauto of motor, mag hier inrijden. Dit wetende neem ik u mee naar de borden op de tweede paal. Deze borden zijn zeer waarschijnlijk bedoeld voor de voertuigen die het eerste bord voorbij mochten rijden. Dat zijn dus de voertuigen zoals de fiets, bromfiets, brommobiel, scootmobiel, snorfiets, enz. Nu komt het vreemde. Deze lichte voertuigen mogen geen grotere asdruk hebben dan 4.8 ton (4800 kilo) of breder zijn dan 2.30 meter ( inclusief de lading) . De kans dat ik een fietser tegenkom met een olifant op de bagagedrager lijkt me heel erg klein. En zie ik die moedige fietser wel, dan mag hij vrolijk doortrappen. Als daar zijn bestemming ligt tenminste. Het onderbord geeft daarvoor tenslotte toestemming. Ik persoonlijk denk dat de laatste twee borden net zo goed achterwege hadden kunnen blijven. Wanneer de wegbeheerder de borden toch wil laten staan kunnen zij het betreffende onderbord beter op de eerste paal plaatsen. Dan mogen zware en brede auto’s er zo wie zo niet in. Voor alle andere motorvoertuigen geldt dat uitsluitend wanneer ze bestemmingverkeer zijn. Over bestemmingsverkeer is nog wel iets aardigs te vertellen. U hoeft als bestemmingsverkeer geen sluitende verklaring te hebben tegenover de politie. Een huisnummer of naam noemen is niet echt noodzakelijk. U kunt al bestemmingsverkeer zijn wanneer u ter plaatse graag een foto van de grazende koeien wilt nemen.
Zo ruim is het begrip. Ik zie bijna dagelijks auto’s met flinke snelheid over de 2e Zijweg rijden. En zeker niet omdat ze bestemmingsverkeer zijn. Ze rijden in een keer van de Dukaton naar de N201. Afgelopen zondag nog, toen ik de foto ging maken schepte een zwarte VW Golf bijna een jogger. Deze bestuurder wist, denk ik, dondersgoed dat er voor de politie weinig mogelijkheden zijn. Misschien is het een idee om ca. 100 meter na de N201 in de 2e Zijweg een simpele fietssluis te maken.
Een bijkomend voordeel is dat je dan minder kruisend verkeer op het N201 hebt. In ieder geval wordt het voor de fietsers dan een stuk veiliger. Rij en loop voorzichtig, zeker op wegen die eigenlijk alleen bestemd zijn voor bestemmingsverkeer.

Geen opmerkingen: