vrijdag 17 oktober 2008

Voetbalveldje

Op de vorige column heeft de gemeente Aalsmeer weer snel gereageerd. Eerlijk is eerlijk dat vind ik grote klasse. Om uw geheugen nog even op te frissen. Ik behandelde toen de twee verschillende toegestane maximale snelheden op de Hornweg. Natuurlijk vind ik leuk om deze colums te schrijven, maar ik doe het vooral om de Aalsmeerse verkeersveiligheid te bevorderen. Vandaar dat ik blij ben met ieder resultaat. Het 30 km/u bord werd direct na het verschijnen van de betreffende editie vervangen door een 50 km/u bord. Bedankt daarvoor. Deze week neem ik u (en de gemeente) mee naar de nieuwe (tijdelijke) weg tussen de Aalsmeerderweg en de Vlinderweg. Ter hoogte van de Vlinderweg is een voetbalveldje aangelegd. Toen ik daar enkele weken geleden met mijn motor langs wilde rijden waren er een paar jongens een stevig potje aan het voetballen. Mijn eerste gedachte was nog: “wat fantastisch dit veldje voor de jongens”. Maar die gedachte maakte snel plaats voor een stukje teleurstelling. Juist op het moment dat ik met mijn motor vlakbij de in/uitgang reed zag ik de helft van de aanwezige armen omhoog gaan. Er was zeer vermoedelijk gescoord. Het duurde niet lang voordat ik zeker wist dat er inderdaad een doelpunt gevallen was. Een lederen Ajax bal stuiterde vlak voor mijn motor van rechts naar links, de rijbaan over. Achter deze rood-witte bal rende, een kennelijk teleurgesteld, voetballertje aan. Deze Johan Cruyff in de dop stond nu zeer waarschijnlijk achter en had zijn zinnen op een tegenpunt gezet. Zonder voldoende uit te kijken stak de toekomstige professional vol aanvalslust de weg over. Hij pakte zijn bal en rende terug het veld op om te kunnen scoren. Deze onbezonnen actie liep gelukkig goed af. Buiten mijzelf reed er op dat moment niemand. Bijna tot stilstand gekomen zag ik dat de indeling van het voetbalveldje wel heel erg ongelukkig is. De doelpalen staan precies voor de uit/ingang. De kans dat bij ieder doelpunt de bal doorschiet naar de weg is bijzonder groot. En ik weet zeker dat achter iedere bal ook zo’n jongetje aan zal rennen. Over een paar weken gaat de zon nog vroeger onder en spelen onze voetballertjes in het donker, nog net even voor het avondeten. En als ze in het donker voetballen, rennen ze vast ook in het donker de weg over. Jammer genoeg zijn er meer gevaarlijke scenario’s te bedenken. Voor hetzelfde geld raakt de bal na een stevige trap een voorbijrijdende oudere op de fiets. Of wat dacht u van een onervaren scooterrijder die geraakt wordt. Wat er dan gebeurd laat zich gemakkelijk raden. U begrijpt vast waar ik deze week naar toe wil. Wat zou het fijn zijn als de speelrichting een kwartslag gedraaid zou kunnen worden. Wel zo veilig. Pas op voor overstekende spelende kinderen en zeker ook voor aanstaande profvoetballers.

Geen opmerkingen: